Övergrepp i förhållande
09.07.2020
Hej.
Jag har börjat tänka mer och mer över en grej. Eller flera grejer egentligen, som hände i ett förhållande jag var i.
Sex som gått längre än man velat, räknas det som typ.. övergrepp? För jag har intalat mig hittills att jag bara överdriver, men jag vet inte, kan inte släppa tankarna på det ändå. Kan beskriva grejerna i hemliga rutan.. :)

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
10.07.2020
Hej.
Du har helt rätt i att det inte är helt enkelt att veta var gränsen går alla gånger. Om det alltid skulle handla om att man säger - jag vill inte - och den andra personen ändå kör på så skulle det vara enkelt att konstatera att det är ett övergrepp. Alla sexuella handlingar som man uttryckt att man inte är med på - är ett övergrepp. Men i vissa fall (delvis de du beskriver) så handlar det också om missar i kommunikation och misslyckat sex helt enkelt, och om man inte uttrycker sig tillräckligt tydligt så finns alltid risken att man talar förbi varandra. Då det handlar om sex så har alla lite olika uppfattning om hur sex "borde vara", så om man inte talar om saken utan bara kommer överens om att man skall "ha sex" så kan det hända att man har väldigt olika bild av vad det är man skall göra.
Det är viktigt att man kan ha en öppen kommunikation då det gäller sex, så att man kan visa eller säga till tydligt om saker inte känns bra. Sedan MÅSTE den andra personen ta det till sig och respektera det. Så en del av sakerna du upplevt skulle klassas som övergrepp med tanke på detta. Du berättade att du inte tyckte om det - men det skedde ändå flera gånger efter det också. Men där har man ju också ett ansvar själv att säga till på nytt om det inträffar och man inte tycker om det - annars blir det lätt otydligt för den andra.
Då det handlar om andra saker du varit med om så tror jag inte att det rör sig om övergrepp utan helt enkelt bristande kunskaper hos din partner om hur man skall göra. Om det var första gången ni gjorde det och ni båda saknade tidigare upplevelser så följde hen antagligen den modell hen sett på film - där de verkligen inte tar det sakta och försiktigt utan bara smäller på. Jag är så ledsen att du behövde uppleva den smärtan och förstår hur övergiven det antagligen fick dig att känna då din partner inte ville förstå. Dock tror jag inte att det handlade om illvilja från hens sida utan helt enkelt om att hen inte vet tillräckligt om ämnet.
Jag tycker inte att du överdriver. Jag tycker att din upplevelse av att ha blivit felbehandlad är befogad - men det är ändå inte så lätt att veta vad man skall kalla det. Dåligt sex? Okänslig partner? Övergrepp? Det är inte alltid så svartvitt. Men det du VET är att du har rätt till din upplevelse av att det gick fel - och att du känner dig själv lite bättre nu och vet vad du INTE vill uppleva flera gånger. Jag hoppas att ditt nästa förhållande kommer att vara annorlunda.
Om du känner ett behov av att tala om saken med någon så kan du kontakta brottsofferjouren, de frågor du ställer är ganska vanliga, och personalen där är vana vid dessa frågor och kan kanske hjälpa dig komma till ro i dina tankar.
Många kramar,
Tessi