Partysjuk
23.06.2018
Hej, jag är 16 år och har inte festat mycket. Jag undrar om man borde göra det? Jag har verkligen börjat få ångest och nästan ålderskris över att nästan alla andra i min ålder är ute och festar och lär känna nytt folk, medans jag bara hänger här hemma. Jag säger inte att jag aldrig gör något, men när jag väl hittar på något med vänner så är det i princip att vi är ute och kör eller hos någon och chillar. Borde jag verkligen börja festa och funderar andra också på det här?
P.S. Jag är inte väldigt utgående, men älskar att träffa nytt folk. Jag har bara inte chansen. Det känns som om kulturen i Finland kräver att om man vill lära känna nytt folk så måste man supa och festa med dem. How'sthat

Ungdomsinformatör Ida svarar
27.06.2018
Hej!
Med tanke på vilken ålder du är i så tycker jag inte du ska börja dricka alkohol. Det är 18 års åldersgräns på alkohol, det finns flera anledningar till de också, vilket jag tror du redan vet. Här kan du läsa flera olika anledningar varför du inte bör dricka alkohol. Jag kan säga med handen på hjärtat att man kan hur bra som helst ha roligt utan att dricka alkohol OCH för den delen så kan du lära känna nya människor nykter. Det handlar bara om att du vågar pusha dig själv lite och ta kontakt med nya människor, till slut kanske du blir helt bekväm med det. :) För senare i livet, t.ex. arbetslivet eller studielivet, så kommer du att behöva ta kontakt med nya människor och då kan du inte vara alkoholpåverkad. Så varför inte öva upp dig att ta kontakt med nya människor nu, nykter.
Du skriver att du älskar att träffa nya människor, vilket du hur bra som helst kan göra när du är nykter. Ja, jag kan tänka mig att andra funderar på precis samma sak som dig. En grej till, om du träffar nya människor, vill du inte att de skall få lära känna dig när du är 100 % dig?
Kram, Ida