Rädd
27.11.2020
Hej!
Min mens är 9 dagar sen. Vilket är välfigt onormalt. Har haft mens i 4 år snart och min mens har aldrig varit riktigt oregelbunden.
Har alltid kunnat känna på mig att när min mens börjar. Men nu har jag inte känt nånting.
Har dessutom hela tiden kallt atm o mina armar skakar typ helatiden. Har ibland känsla av att jag kommer svimma och är jätte trött hela tiden.
Vet ej om de är normala symtomer då mensen sin e sen. Är det normalt?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
01.12.2020
Hej,
Det är helt normalt att mensen nån gång är sen, och det betyder sällan att någonting skulle vara fel. Ofta kan det bero på någon alldeles liten sak som vi själva inte är medvetna om, helt enkelt att kroppen själv har fullt upp med någonting annat som gör att mensen därför blir sen. Så om man t.ex. stressar mycket, äter eller sover för lite eller är väldigt ledsen så kan det påverka mensen. Men ofta får man helt enkelt inget svar på vad det beror på.
Det händer nästan alla nån gång att mensen blir sen. Jag tror inte att dina symtom beror på att mensen är sen - utan snarare tvärtom i så fall, d.v.s. att din kropp t.ex. kämpar mot en förkylning eller ett virus som gör att du upplever symtomen, och eftersom din kropp jobbar på med den saken så prioriteras inte mensen. Det hormonella systemet är väldigt komplicerat och din kropp är inte en maskin - så bara för att mensen alltid tidigare varit regelbunden så betyder det inte att det nödvändigtvis alltid kommer att vara det.
Om du inte har haft oskyddat sex så behöver du inte oroa dig över att du är gravid, så då är det bara att vänta i lugn och ro på mensen. Den kommer nog. I de fall där mensen varit borta i mer än 6 månader bör man ta kontakt med en läkare, men just därför att det är så vanligt så börjar man sällan göra någonting åt saken innan det.
Kram
Tessi