Stånd
11.07.2020
Hej jag är 14 snart 15 och sedan april så har jag inte fått morgonstund. Jag har samt haft mindre lust att runka. Har jag fått lägre hormon nivåer? Eller vad är det som gör så här? bazzi

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
13.07.2020
Hej,
Det är svårt att säga vad det beror på. För de flesta människor har livet sett lite annorlunda ut denna vår, och då menar jag inte att det är Corona som stulit din sexlust - utan bara att just denna vår har medfört att många människors rutiner har ändrat. Man har kanske inte fått vara ensam hemma, man har sovit mer oregelbundet och inte träffat jämnåriga på samma sätt som man normalt gjort.
Det är också helt normalt att man inte är lika sugen på att runka hela tiden, och det behöver i sig inte betyda att någonting är fel. Ge dig själv lugn och ro och stressa inte över det.
Jag tycker att du skall följa med helt enkelt. Om du ännu i höst då skolan börjar oroar dig över saken så kan du ta upp saken med din skolhälsovårdare eller boka tid till en läkare. Men jag tror inte att någonting är fel utan bara att kroppen hela tiden påverkas av allting vi gör, och att den ibland har pauser då den sexuella biten är lite lugnare. Stressa inte utan ge dig själv tid.
Kram
Tessi