Tröjjor
25.04.2018
Hej. Har dunderat på att köpa tröjjor och göra något tryck på dem vid ett tryckeri. Hur går detta till? Får jag köpa massor med tröjor och trycka dem och sen bara annonsera ut och ta pengarna i handen? Eller måste det bildas något bolag eller liknande?

Ungdomsinformatören Liselott svarar
30.04.2018
Hej!
Nepp, det är inte så lätt som att bara trycka upp tröjor och sedan sälja dem, tyvärr. Se, så fort man tänker börja tjäna pengar på att sälja nya produkter, så räknas det som näringsverksamhet. Då måste du betala skatt på de försäljningsinkomster du får och då är det lättast att skapa något slags firma runt det, tex bli enskild näringsidkare. Tjänar du under 10.000€ i året behöver du inte betala moms, men det är ju svårt att beräkna på förhand vad du kommer att förtjäna. Det beror ju helt på vad kunderna tycker om dina produkter.
Jag svarade på en lite liknande fråga i höstas och i det svaret finns en del du behöver veta, https://www.decibel.fi/vaga-fraga/fragor-och-svar/jobbet/sommarjobbet-och-extrajobbet/etsy-shop. Det bästa tipset där är att gå och tala med en företagsrådgivare vid Startia. Det är helt gratis och där kan de både uppskatta om du har en chans att lyckas (är det troligt att du kommer att tjäna något på dina tryckta tröjor) och ge dig alla råd, tips, blanketter osv du behöver för att göra allt rätt. Det är inte så svårt som det låter att ha egen firma och i princip allt går sedan att göra på nätet.
Håller tummarna att det ska gå bra för din business!
kram, Liselott