va ska vi gör!!??
16.11.2013
Alltså jag å a sko fa ti xxx på lödan tå... Vi hadd planera att a:s mamm sko ha sjussa åss ti xxx å att vi e tär enda ti slut åså sko f elo r sjuss åss hejm ti a:s... Åså sko ja seg såden åt föreldran att ja ska bara ti a:s å sov över, (fö ja får it fa ti xxx namejr fö förra gangon ja va tär vart ja fast åv mamm att ja hadd röikt...) men no just tå ja fråga mamm om ja kona "far ti a:s å sov" så sa mamm att on sko tal me a:s mamm...Så no komber jo a:s mamm seg att vi ska ti xxx.
Så no har jo a sakt åt hennas mamm att vi int ska ti xxx fö annos sko ja ligg i pissi, så no vejt it vi ho vi ska tag åss tid!!!

Ungdomsinformatören Liselott svarar
20.11.2013
Hej!
Ursäkta att det tog en stund för oss att svara, här är total rusning på frågor (över 200 st sedan 1.11.13). Men vi hinner åtminstone svara innan lördan - och så plockade vi bort lite namn (både på din kompis och stället där festen är) så att ingen ska känna igen dig. :)
Det här med att vilja fara på fest mot föräldrarnas vilja är nog ett knepigt läge, eftersom det du gör nu troligen kommer att påverka vad du får göra i framtiden! Kommer det fram att du farit till festen trots förbudet, så är det ju troligt att dina föräldrar blir ännu surare på dig och begränsar dig ännu mer, typ att du inte får fara ut på helgen på flera månader för att de inte kan lita på att du far dit du lovat. Vi förstår absolut hur gärna du vill fara, men det kan faktiskt hända att det skulle vara strategiskt smart att försöka återfå dina föräldrars förtroende först och få dem att lita på dig igen. Så att du inte missar kommande fester ;).För faktum är att det kommer fler fester, men säkert tänker du som andra i din ålder, att det är just den här festen som är viktig och "stor". Typ att om du inte far, så utesluts du ur gänget eller blir kallad tråkig eller att killen du gillar som ska dit kommer att hitta någon annan istället. Men det kan alltså löna sig att tänka framåt - det vet vi av erfarenhet.
Vill du ändå försöka få lov att fara på festen så visst kan du försöka vara ärlig med dem nu och berätta varför du så gärna vill fara på festen och lova dyrt och heligt att inte göra något som de inte vill att du ska göra - men det kan nog hända att det är för tidigt för det ännu, att de behöver några veckor på sig för att dels glömma oroa sig och dels börja lita på dig igen. Föräldrar är i regel betydligt mer långsinta än vad deras barn är. För föräldrar i allmänhet handlar det oftast också om att de oroar sig för saker som barnen tycker att är struntsaker, eller inbillar sig att barnen kan fara illa på tusen olika sätt. Därför kan det vara svårt att "prata förstånd" med dem, men försök åtminstone. Visa att du förstår deras oro, men att du har en strategi för hur du ska undvika alla de där "farorna" som de oroar sig för att ska drabba dig. Kom ihåg att det oftast inte räcker med ord, du måste visa hur förståndig och pålitlig du är, så plugga hårt, plocka i diskmaskinen och var deras gulliga dotter, så ökar chansen att de kanske vill belöna dig eller övertygas om att du är stor flicka nu. Och säger de nej till festen, så få INTE ett vredesutbrott och kalla dem orättvisa och oförstående, det gör det bara värre, så att de nu säkert inte släpper iväg dig nästa gång du vill på fest!
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Lina (Sannas vikarie)