Vad är klockan?
24.08.2018
Det händer inte ett skit i mitt liv ärligt talat. Varje dag går jag till skolan, gör måttligt bra ifrån mig, går hem, får en inbjudan till nåt från en kompis när jag ligger och lyssnar på musik, blir hypad, när helgen sedan kommer skriver alla "nä jag e förkyld" eller "orkar inte efter den här skolveckan ugh" eller tillomed "när jag kan inte vi ska till landet" och kvar är jag, ensam och dissad av alla mina vänner. Jag har funderat på att börja dricka för att se om det har någon påverkan och om man slipper känna samma skitiga känslor man gör när man är ensam och vid medvetande. Inget händer och jag har inget att göra. Varje dag är likadan så jag orkar fan inte ens hålla koll på veckodagar och datum längre. Själv

Ungdomsinformatören Liselott svarar
27.08.2018
Hej!
Nu drar jag till med en gissning: du är samma kille som skrev frågan Ormar just, eller hur? Så läs mitt svar igen, där tar jag nog upp det mesta som du skriver här.
Men efter att ha läst den här frågan, så är det en sak jag vill pusha lite mera på, nämligen att det är upp till dig hur du tar det här. Du vet ju nog att det exempelvis inte är det smartaste sättet att ta till flaskan för att hantera den här situationen, eller hur? Jo, för EN STUND kanske det känns bättre, roligare, du har något att göra, slipper tänka osv. MEN efter den där halvtimmen, de tre timmarna eller hur länge själva ruset nu sedan räcker (beroende på hur mycket och snabbt du druckit osv) så brukar det tyvärr bara kännas ännu värre. Till alkoholens efftekter hör just det att när man börjar dala neråt, så blir det som känns jobbigt bara ÄNNU jobbigare, man blir mer nere, ser dystrare på saker osv. Det blir dessutom värre av att du troligen mår dåligt när kroppen försöker reda upp den förgiftning som alkoholen ändå innebär för din kropp, alltså är bakfull. Men alkohol i sig gör faktiskt ingen gladare, piggare, lyckligare, roligare eller något annat. Den gör en inte heller ilsknare eller mer aggressiv eller deppigare i sig. Det den gör är att den får dig att slappna av, släppa på självbehärskningen och kontrollen. Då kommer det du EGENTLIGEN känner fram. Är du redan arg, så kommer du troligen att bli argare - kanske inte direkt, men så småningom under fyllan. Är du redan glad, så blir du troligen gladare - men jag skulle ju gissa att om du dricker för att döva besvikelsen och ilskan, så är det just de känslorna du inte kan kontrollera i fyllan.
Så då kommer de troligen fram, och troligen på ett inte önskvärt sätt, eftersom din självbehärskning och ditt förstånd inte funkar normalt i berusat tillstånd. Så risken är då att du gör något dumt, som att ringa till dina svekfulla kompisar och skälla ut dem. Och då gör du allt bara värre, eller hur? Då har du inte bara bakfyllan att kämpa med, utan även dåligt samvete, ånger, skam osv. Lägg då ännu till dåligt samvete för andra eventuella saker runtikring alkoholen, som att du brände pengar på den, var tvungen att smyga inför föräldrarna, får ett himla sjå med att dölja andedräkt mm dagen efter och att du gjort något mot lagen.
Detsamma gäller för många andra berusningsmedel, lagliga och olagliga. Ingen av dem funkar i längden när man försöker döva känslor, tysta problem, tänka på annat eller få ett trevligare liv av dem. De flesta orsakar bara mer problem. Så det enda som alltså funkar är de förslag jag gav i det förra svaret: försök lösa problemen eller försök byt attityd. It´s up to you.
Och sedan lite tröst: att ha ett urtråkigt liv som tonåring är nästan obligatoriskt. Det mesta av tonåren går ut på att vänta på att något kul ska hända. Något minnesvärt, något som gör ungdomstiden värd att ta sig igenom. Den är inte så fancy och spännande och innehållsrik som vloggarna och youtubers får den att verka. Precis som för barn och vuxna, så består ungdomen mest av vardag. Och den gör du precis så tråkig som du vill ha den. Igen, it´s up to you. Det är bara du som kan skapa innehåll i den, men framförallt är det bara du som besluter huruvida du vill kalla ditt liv tråkigt eller inte. Om du vill tycka att det är tråkigt. Under vissa tider i livet skulle jag ha gett min högra arm för att få ligga ifred och lyssna på min favoritmusik. DET skulle ha varit ett eftertraktat, häftigt, underbart, fantastiskt innehåll i mitt liv, något jag skulle ha avundats dig. Så allt beror på hur man tar det. Och det är ju bra, för du är kung över ditt liv. Du bestämmer vad du ska tycka om det!
Kram, Liselott