Vegetarisk
01.10.2017
Hej har länge tänkt på att börja äta lite mera vegetarisk mat. Men mina syskon är så "krantiga" med maten. Jag skulle vilja laga mat någon gång åt dem och så skulle det inte vara kött i men se lika ut och smaka ungefär lika, så om de då frågade vad det var så skulle jag kunna säga t.ex "kyckling". Så har ni några tips på maträtter som inte innehåller kött men ser lika ut som det skulle göra med kött i, och är typ som en vanlig maträtt, inte någon "svampsoppa med grönsaker" Tack på förhand!

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
02.10.2017
Hej.
Idag finns det ganska många köttsubstitut som kan användas istället som kött, men som till både utseende och konsistens påminner om t.ex. maletkött, kyckling o.s.v.
Om du vill "lura" dina syskon att äta vegetariskt så kan du t.ex. laga makaronilåda men med quorn-färs istället för kött. På www.quorn.se kan du hitta recept på olika rätter. Men då det handlar om makaronilåda så är det helt enkelt köttfärsen som byts ut mot quorn-färs. Allt annat görs på samma sätt. Det finns även quorn bitar som påminner om kyckling eller "filéer" som kan ätas på samma sätt som kycklingfilé, men då är det nog mer uppenbart att det inte är vanlig kyckling. I många butiker finns det också vegetariska nuggets som är väldigt lika kycklingnuggets - fast godare, eller vegetariska hamburgarbiffar.
I de flesta fall handlar det kanske om att konsistensen är lite annorlunda, smaken kan man ju påverka genom kryddor så det märks inte nödvändigtvis på den att det inte är kött.
Grattis till ditt beslut att börja äta mer vegetariskt, både din hälsa och jorden tackar för det :)
Kram
Tessi