Gick igenom min pojkväns mobil
22.01.2025
Hej! Jag gjorde något man inte får. Jag gick igenom min pojkväns snäp på hans mobil. På hans snäp hittade jag hans ex, hon hade tagit bort honom men han jade inte tagit bort henne. Jag gick in på chatten och såg massa gamla bilder på dom och chattar och jag fick sån oerhörd ångest. Dom hade inte skickat nånting medan vi var tillsammans, vi har varit tillsammans ett år snart, men det kändes ändå jobbigt. Vi har aldrig pratat om våra ex men detta känndes jobbit. Kollar han ännu på bilder som är sparade i chatten eller har han bara glömt att ta bort henne. Han är inte inne så mycket på snäp, han snäppar med mig och sina vänner bara. Jag vet jag kan lita på honom och att han älskar mig men det kändes ändå väldigt tungt att se. Jag vet jag gjorde fel men kan ni ge mig lite tips på hur jag ska sluta tänka på det.
Lila Kaki

Ungdomsinformatör Lila svarar
06.02.2025
Hej,
Tack att du skriver in. Det är inte okej att gå igenom någon annans mobil utan tillåtelse, men jag ser i din text att du redan vet att du gjort fel, så jag tänker inte gå djupare in på detaljer här. Alla gör misstag ibland, det hör till livet, men det viktigaste är att vi inser det då vi väl gjort ett misstag. Och det har du ju gjort. Jag hoppas att du inte upprepar samma misstag fler gånger, vilket det tror jag inte heller att du gör eftersom det märks att du inte mår bra nu i efterhand.
Jag kan bra förstå att det inte känns kul att se bilder på din pojkvän och hans ex, men det jag vill att du ska komma ihåg är att dessa inte tar bort något från ditt och din pojkväns förhållande. Många av oss har ett förflutet då vi inleder ett förhållande i din ålder, men det betyder inte att man skulle känna något mindre för den partnern man har just nu. Det är ju trots allt så att din pojkvän är ihop med dig, inte sitt ex. Det finns också en orsak för att de gjorde slut. Försök alltså att hålla dig lugn. Din pojkvän älskar dig och vill vara med dig. Inga bilder med ex-flickvänner kommer att ändra på det.
Du skriver att ni aldrig talat om era ex under den tiden ni varit tillsammans och att du nog litar på din pojkvän. Hur kommer det sig att du gick igenom hans mobil? Fanns det något som du förväntade dig hitta där? Jag tror att det enda sättet för dig att få sinnesro är att tala om allt detta med din pojkvän. Kommunikation är grunden för ett gott förhållande och ibland behövs det bara att man vågar ta upp det som känns jobbigt. Vad det än är som fick dig att gå igenom hans mobil och alla dessa känslor som har väcks i dig efteråt behöver diskuteras. Ni har varit tillsammans i snart ett år, det är dags att våga ta upp även svårare samtalsämnen med varandra. Våga berätta för din pojkvän hur du känner dig och kom ihåg att också lyssna på vad han har att säga.
Allt kommer att ordna sig, på ett sätt eller ett annat <3
Kram, Lila