Gravid ?
19.01.2023
Jag och min flickvän hade på nyåret försökt tappa oskulden men när vi satte på kondomen var den fel väg så vi tog av den och satte den rätt väg finns det risk att hon blir gravid ?!? Mattan

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
27.01.2023
Hej,
Jag tror inte att du behöver oroa dig över detta. Det är nog osannolikt att hon skulle bli gravid av eventuell försats som överförts till kondomen och sedan överförs inuti henne. Spermier är trots allt ganska känsliga och mår inte alls bra av kontakten med syre eller olika ytor. Så även OM det hade funnits försats på din penis då ni lade på kondomen (som ni sedan svängde) så är mängden vätska så liten och kontakten med syre och ytan på kondomen så skadlig för spermierna att de knappast skulle vara så livsdugliga att de skulle klara av att simma upp till livmodern/äggledarna och befrukta ett ägg. På basen av det du skriver vet jag inte var i sin menstruationscykel din tjej var då ni hade sex men eftersom det har gått nästan en månad sedan det hände så skulle jag råda henne att ta ett graviditetstest om mensen inte ännu har kommit.
Jag tror inte att ni behöver stressa över denna sak. Fortsätt att skydda er då ni har sex :)
Kram,
Tessi