Gravid?
11.10.2021
Är rädd för att jag är gravid? Då min mens är försenad 3-4 dagar. Och har ganska regelbunden mens annars. Skriver i privata rutan resten.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
12.10.2021
Hej,
Det är i sig inte alls onormalt att mensen är sen, och det behöver inte betyda att du är gravid eller att någonting är fel. De flesta tjejer upplever nån gång att mensen blir sen utan att man får veta vad det beror på.
På basen av det du skriver är det osannolikt att du skulle vara gravid, men eftersom det stressar dig att inte veta så är det inte heller en dålig idé att du testar dig för att vara på den säkra sidan. Om testet är negativt så kan du slappna av och vänta på mensen i lugn och ro.
Alla saker vi gör påverkar vår kropp, så från kroppens synvinkel fungerar allting bäst om man äter, sover och rör på sig lagom mycket. Men också olika former av psykisk påfrestning och stress kan göra att mensen blir oregelbunden. Det du skall minnas är att bara för att den är det denna gång behöver inte innebära att det alltid kommer att vara så. Det är helt enkelt någonting som din kropp jobbar på för tillfället. Ha tålamod och var snäll med dig själv.
Kram,
Tessi