Gravid? Stressad?
20.05.2019
Hej, min mens är typ 5 dagar sen och nu är jag rädd för att jag ska vara gravid. Jag och min pojkvän hade sex för några veckor sedan, med kondom och han kom inte. Så i princip borde de ju inte va nån stor risk för att jag ska bara gravid. Ändå är jag jätte rädd. Har i ca 2 dagar haft mensvärk och ont i huvudet. Kan tillägga att jag har varit väldigt stressad de senaste veckorna (har så mycket i skolan nu).

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
20.05.2019
Hej.
Precis som du skriver så är risken att du skall vara gravid väldigt liten. Jag tror sannolikt att mensen är sen just därför att du är stressad och det är så mycket nu. Om du försöker släppa stressen på mensen iaf så tror jag att den kommer att dyka upp.
Försök hålla ut de sista veckorna av skolan, och unna dig sedan att ta det lugnt. Din kropp är inte en maskin, och den orkar inte med hur mycket som helst. Det att mensen börjar hoppa är ett av tecknen på att det är för mycket nu. Var snäll med dig själv. Skulle inte mensen dyka upp ännu på en vecka så tycker jag att du skall testa dig bara för säkerhets skull, men jag tror inte att du är gravid - bara stressad.
Många kramar
Tessi