Hej hej
14.08.2022
Hej där decibel, jag hoppas ni mår bra och har det skönt där ni sitter och svarar på alla våra frågor!
Jag har tänkt lite över nåt, och jag har inget annat att göra nu så jag skriver hit vad jag funderat på.
Jag gjorde slut med min kille för några månader sedan, det var inte nåt drama utan ja bara skrev till honom om hur jag kännde mig och han blev inte arg eller nåt utan var förstående å sånt. Sen efter det snapade vi fortfarande regelbundet och pratade om lite dittan och dattan en ganska lång period, före han mittiallt slutade svara och bara skickade typ en snap i dagen, som om han iggade mig. Nu vill jag att ni ska fatta att jag helt förstår om han faktiskt inte ville prata med mig mer osv, det är bara det att det skedde så plötsligt och det verkade lite konstigt eftersom vi ren hade snapat i ca 1 månad eller nåt utan att ha varit ihop mer. Så jag började oroa mig lite, och sen började jag fundera på om det faktiskt var rätt beslut att göra slit med honom. Ni ser, jag gjorde slut med honom riktigt i början av sommaren. Jag är inte helt säker varför, men mitt i allt bara skrev jag till han det och så hände det. Kan ha varit att jag var rädd att vi inte skulle kunna ses lika mycket som vi gjorde när det var skola (nästan varje dag) men det finns också många andra orsaker till varför jag kunnat göra det men jag tror att det bara var för att det alltid känndes bättre om vi låtsades som om vi bara var vänner (då måsta man inte tänka på om man sku gulla me han eller va man sku göra just i den situationen och så). Som sagt så har jag nu i efterhand börjat fundera på om jag gjorde rätt eller ej, det har varit lite snurrit i mitt huve kan man säga. Jag har inte heller sett honom sen dess förutom två gånger, men när jag såg honom sist (riktigt nyligen) så var det lite stelt i början men det gick nog bra och vi hade helt roligt (två andra kompisar var med), så jag är inte så orolig över vad som kommer hända när skolan börjar igen. Jag hoppas bara att vi kan förbli bra vänner när skolan startar.
Kommer skriva lite i hemliga rutan nu eller vad den nu kallas.
-Hemliga rutan (inte så lite heller) -
Så nu känns det som om hon ger nig the cold shoulder ibland, fastän hon sa att jag inte har nåt att säga förlåt om osv, och jag vet verkligen inte vad jag ska göra, det känns ibland som om mitt liv splittrats och sedan limmats ihop med superlim, det är fixat och bra men inte perfekt som förr. Det blev väldigt roddigt, ursäkta för det

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
17.08.2022
Hej,
Jag tror att det bästa du kan göra nu är att inte helt förlora dig själv i tankar på vad du eventuellt kunde ha gjort annorlunda tidigare i fråga om din ex. pojkvän eller din kompis, utan att försöka se på situationen som den är just nu. Nu är du här, om det finns saker du känner att du vill reda ut så skall du försöka göra det - men du kan bara ta ansvar för dig själv och för dina handlingar. Det jag menar är att du kan göra det DU kan för att försöka bibehålla vänskapen med ditt ex, eller att reda upp eventuella missförstånd med din kompis - men du kan inte tvinga dem till någonting som de själva inte vill.
Det kan hända att exet slutade snapa lika aktivt för att han för att han kom över dig eller träffade någon annan. Om du nu känner att du vill ha honom tillbaka så får du försöka ta reda på om det är möjligt eller om han har gått vidare.
Det du skrev om i hemliga rutan kan jag inte direkt kommentera utan att återge någonting, men jag tycker inte att du har gjort någonting fel. Du väljer ju själv vem och hur mycket du vill anförtro dig åt - och även om hen kan känna sig sårad så innebar det inte att du ljög. I mina öron låter det däremot mer som att hen har någonting som hen vill berätta och har dåligt samvete över? Är hen kompis med ditt ex och känner skuldkänslor över det t.ex?
Försök att hålla dig lugn och ta en sak i taget. Människor som är betydelsefulla brukar hitta tillbaka till ens liv på ett eller annat sätt, och det enda du egentligen kan göra är att visa att du vill dem väl och handla utifrån det.
Kram,
Tessi