HIV smittad eller paranoid?
14.04.2019
Hej! För en vecka sedan hade jag ett one night stand med en kvinna jag träffade på baren. Mitt i samlaget drog hon av mig kondomen och satte sig på mig. Vi hade inte oskyddat sex längre än en ca 1 - 1 1/2 minut.
Är för tillfället i militären och var på ett läger. På lägret hamnade jag bli flyttad till brigaden för att jag fick feber samt lyckades kasta upp. Detta var ca. 3 dagar efter samlaget. Jag hade en dag tidigare på lägret haft dyngblöta skor samt handskar så jag misstänkte att febern kom därifrån. Några dagar senare så fick jag sjuk hals och kliande i ögat samt mycket vätska i det ögat (har inte varit till läkaren ännu men troligtvis ögoninflammation). Senare började jag undersöka om HIV och sånt för att jag är paranoid, och märkte att mitt tillstånd passar in på en HIV infekterad.
Min fråga är. Kan jag möjligtvis ha blivit smittad av kvinnan, eller är jag paranoid. Kommer symptom ändå såhär snabbt? Ska gå och testa mig i morgon, men ville ändå fråga här. Som sagt så hann vi inte ens göra det länge oskyddat, så kan det ha smittat under bara den korta stunden vi höll på?
Skulme också vara bra att höra från en mer pålitlig källa om vad symptomen är.
Uppskattar snabba svar. Tack! Kille 20 år

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
15.04.2019
Hej.
Jag beklagar det som hände. Det var verkligen inte okej av henne att ta av dig kondomen - eftersom det utsatte både henne och dig för risker. SÅ inte okej.
Men då det kommer till dina symtom så tror jag inte att du behöver oroa dig över en HIV infektion. En smitta skulle inte ge symtom så snabbt som på tre dagar, och i armén - där man hela tiden lever tätt inpå många andra är risken stor att smittas av alla vanliga virus som finns i omlopp. Så även om du skulle ha gått omkring med våta strumpor så är det ju inte heller de våta strumporna som gjort dig sjuk utan ett virus eller en bakterie.
Även om jag tycker att det är en bra sak att gå och testa sig då man har haft oskyddat sex så har nästan alla könssjukdomar längre inkubationstid än tre dagar, så även om du testade dig nu så skulle det inte ännu synas. Ett relativt säkert testsvar kan man få om man testas efter fyra veckor, men om man vill vara helt säker så bör provet tas på nytt 3 månader efter smittotillfället.
Risken att smittas med HIV genom oralsex som utförts på en kvinna är mycket liten. Risken att som man smittas med HIV efter oskyddat sex med en smittad kvinna är ca 5/10.000, så inte speciellt sannolikt det heller - även om risken givetvis finns och därför bör man använda kondom.
Mer sannolikt är det rent statistiskt att smittas med någon könssjukdom, men dina symtom skulle knappast passa in på dem.
Vänta i några veckor till och gå sedan och testa dig. Använd kondom då du har sex, och diskutera saken redan på förhand så att inte din partner får för sig att ta av den mitt i allt. Verkligen konstigt gjort av henne.
Försök sköta om dig och oroa dig inte. Jag tror INTE att du har HIV.
Tessi