Hjälp
23.07.2024
Hej jag har varit tillsammans med min kille sedan vi var tretton, alltså 6 år och jag var säker på att vi skulle gifta oss en dag. Men nu har jag fått reda på en väldigt hemsk sak som kan betyda slutet på vår relation. Låt mig förklara... Det började med att jag upptäckte en väldigt suspekt notifikation på min pojkväns mobil. Låt oss kalla honom Linus. Från min bästis kille som vi kan kalla Max(inte riktiga namn) Min bästis kan vi kalla Sofia. Så Sofia och Max och jag och Linus brukar hänga mycket alla fyra. Våra killar har blivit ganska nära eftersom de blivit illa tvungna att umgås. Det konstiga med notifikationen är att Max hade skrivit till Linus att han har längtar tills ikväll och ett hjärta. Det behövde ju inte betyda något tänkte jag men lite suspekt ändå för det är inte likt dem för deras humor tillsammans är att ha beef (fast på skoj) Så jag hade inte tänkt mig att de skulle för det första hänga på två för vad vi vet så hänger de bara när jag och Sofia hänger. Och vi hade inte trott att de skulle skicka hjärtan åt varandra det är olikt dem. Förlåt om jag om jag är dålig på att förklara men ni kanske förstår hur jag menar. Men det blir konstigare. Dagen därpå När jag träffade Linus frågade jag nämligen lite nonchalant om vad han hade gjort igår. Och få nämnde han inte något om att ha hängt med Max. Hmmm suspekt tänkte jag då. Men det blir bara värre och värre. Min bästis har nämligen berättat något suspekt om Max. När sofia skulle åka på ett snabbt ärende till max hennes kille för att hon hade glömt något. Det här var klockan 8 på morgonen. Så stod Linus bil utanför Max hus! Klockan 8! Suspekt. Hon ringde på och hon säger att hon väntade en evighet innan han öppnade. Hon sa att Linus också var där han kom just ut ur toan. Men de betedde sig väldigt konstigt och såg ut som att de hade något fuffens på g. Att de såg väldigt skyldiga ut. Visst kan killar ha sleepovers också men vi trodde inte helt enkelt att de kände varandra så där bra. Att de betedde sig konstigt kan ju bero på att de var yrvakna? Jag tror inte att Linus skulle vara otrogen. Men de har ett och annat att förklara och de förklarade det väldigt flumsigt. Men häromdagen förändrades min synvinkel på det hela. Medans jag väntade i Linus bil när han sprang in i butiken för att köpa något snabbt så slog min mobil av så jag letade efter en laddare i tex hand facket. Och för hittade jag ett par kalsonger som jag inte har sett tidigare. Tänk inte att jag är konstig nu men jag har varit med honom so pass länge å ja vi har ju gjort ett och annat so jag vet att d t inte var hans. Han kan ju ha köpt nya förstås men don såg använda ut...(Förlåt att det här är äckligt) Jag fick helt enkelt en gnagande känsla on att något var fel så jag skickade faktiskt bild åt Sofia för att vara säker på att det inte var Max. Men det var det! Jag sa inte något om det åt min kille men jag funderar nu i efterhand om jag ska konfrontera honom om det. Men han kommer troligtvis inte ta det bra för jag vet att han är homofob så att jag ens kan beskylla honom för det är inte i karaktär. Men jag känner mig så osäker nu vad ska jag göra? Ifall jag har fel blir det ett stort grön och egentligen har jag inga bevis bara när n gnagande känsla? Hjälp?
Solrosen
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
30.07.2024
Hej!
Tack för att du skriver till oss. Ursäkta att du fått vänta så länge på svar. Ojoj vilken berättelse du har. Jag förstår verkligen att både du och din vän är misstänksamma. Det är inte era pojkvänners beteende i sig som är misstänksamt utan det faktum att dom ljuger om att dom ses och skickar på fritiden. Skulle det inte vara för lögnerna skulle alla dessa incidenter kunna ha en helt naturlig förklaring. Om dom skulle vara öppna och ärliga med er om hur goda vänner dom är skulle ni säkerligen inte vara lika misstänksamma. Men eftersom dom känner ett behov av att ljuga och dölja sin relation så är min instinkt att det är något på gång. Vad exakt det är kan jag inte säga.
Jag tror att det enda du kan göra under rådande omständigheter är att försöka prata med din pojkvän och uppmuntra din bästa vän att göra desamma med hennes pojkvän. Eftersom din pojkvän är homofob är det kanske inte vettigt i nuläget att fråga honom ifall han är attraherad av andra män, eftersom en sådan fråga kan vara extremt känslig och trigga väldigt starka reaktioner.
Du kan hellre förklara att du märkt av att han spenderat mycket tid med din väns pojkvän och fråga varför han känner ett behov av att dölja det för dig. Att det är okej att dom tillbringar tid tillsammans men att du önskar att han ska vara ärlig med dig eftersom det känns lite konstigt att han skulle ljuga om en sådan sak. Du har ju trots allt bevis på att dom hängt och att han inte varit ärlig om det. Du kan fråga honom rakt ut varför han inte känner att han kan vara ärlig med dig om att dom träffas på fritiden.
Hur känner du själv kring situationen? Är det här något som stressar dig väldigt mycket eller känns det okej att i lugn takt försöka öppna upp en diskussion med din pojkvän kring ärlighet och relationer. Förklara för honom att du behöver ärlighet och uppriktighet för att känna dig trygg i er relation. Det är ett helt rimligt krav att ställa på en partner.
Jag försöker alltid uppmuntra alla människor att lyssna till sin magkänsla eftersom den oftast brukar peka i rätt riktning. Skulle det vara så som du misstänker är det viktigt att minnas att det är okej att utforska sin sexualitet men om man är i en relation behöver man såklart prata med sin partner och tillsammans komma överens om hur man ska göra det på ett sätt som båda är bekväma med inom förhållandet. Här är det extra viktigt med öppen och ärlig kommunikation. Oavsett sexuell läggning är det aldrig okej att gå bakom sin partners rygg och göra sådant som är utanför gränserna för vad som är acceptabelt inom förhållandet. Även om era pojkvänners förhållande endast är vänskapligt och att det finns andra bakomliggande orsaker till att dom inte vill berätta om det för dig och din vän är deras lögner inte okej.
Om din pojkvän inte är öppen för att ta den här diskussionen och fortsätter att dölja saker för dig finns det kanske skäl att fundera ifall den här relationen är särskilt hälsosam för någondera längre. Hans sexualitet är ju inte problemet utan det faktum att han döljer saker för dig och inte är ärlig. Det leder bara till misstänksamhet och bittra känslor som i värsta fall kan göra er relation toxisk.
Det är bra att du och din vän kan stöda varandra i den här situationen eftersom det här är en svår sak att gå igenom helt på egen hand. Jag hoppas att ni kan fortsätta prata om era känslor kring det här och fundera kring hur ni på bästa sätt kan hantera situationen.
Jag kan tyvärr inte ge mer råd än så här i nuläget men du får alltid ta kontakt på nytt vartefter läget utvecklas eller om du behöver mer tips och stöd.
Kram,
Rosanna