Hjälp mig!
24.11.2022
Hej! Jag skickade en bild på min hund åt min kompis igår. Hon skrev "va ful". Hjälp mig! Jag vet inte om hon menar att bilden var dåligt tagen eller om min hund var ful. Jag vill vara kompis med henne men samtidigt vill jag inte vara kompis med någon som inte respekterar min hund.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
24.11.2022
Hej,
Vad trist att din kompis svarade så negativt på din bild. Jag tycker att det var en ganska ful kommentar oavsett om det var bilden eller hunden son syftade på, och jag tycker inte att det är okej att skiva så. Jag förstår om du känner dig sårad eftersom de husdur man har oftast är fina i ens egna ögon.
Jag vet inte hur bra vänner ni är, eller om ni just har träffat varandra. Och det är ju ett faktum att alla inte är hundmänniskor och att vissa tycker att hundar är obehagliga- och det har man rätt till. Men man borde ändå tänka efter innan man säger någonting som kan såra någon annan.
Beroende på hurudan du är som person så kan du antingen låta det vara, och se om det kommer upp pånytt. Eller också kan du helt enkelt fråga henne varför hon svarade så på ditt meddelande, och att det gjorde dig ledsen eller att du tycker att det var fult skrivet. Då har hon en möjlighet att be om förlåtelse för att hon skrev någonting som gjorde dig ledsen.
Att vara vän med någon kräver ju inte att man tycker lika om allt. Så hon måste inte tycka att din hund är söt för att ni skall vara vänner - men hon som vän skall hon inte heller säga saker som gör dig ledsen.
Kram,
Tessi