Hjälp, vad ska jag göra?
05.01.2021
Jag har de senaste 3-4 dagarna haft väldigt ont i nedre delen av magen, det känns som en kraftig molande värk och sticker till som knivhugg ibland. Min mage känns ganska uppblåst och det gör ont om jag trycker på den. Jag skulle ha haft min mens för ca.2 veckor sedan, men det kom bara som en väldigt liten mängd små "klumpar" och inget blod alls och det varade i 3 dagar. Normalt brukar jag ha mens i ca.5-6 dagar och har bara mensvärk första dagen av mensen, en ganska så kraftig värk, men sen brukar jag inte känna av nästan någon värk alls. Så har min mens varit nu i ca.1 års tid utan att förändras, tidigare hade jag ganska oregelbunden mens. Jag har inte haft sex och tar inte några preventivmedel. Bör jag söka hjälp för dessa problem eller kan de gå över av sig självt? Jag lider av social fobi och går ogärna till en läkare, allra minst till en gynekolog.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
05.01.2021
Hej,
Det är svårt att veta vad smärtan beror på då jag inte har möjlighet att undersöka dig eller ställa frågor. Det finns ju flera olika orsaker till att man kan ha ont i magen, men de tre kanske mest sannolika i ditt fall är att smärtan kommer från tarmen, livmodern eller urinblåsan. Så fundera över om du kissat/bajsat som vanligt under de senaste dagarna eller om det har varit någonting avvikande med det. Luktar ditt kiss som det brukar och är det samma färg som vanligt?
I sig är det ingenting farligt alls trots att mensen kan vara annorlunda från en månad till en annan. Kroppen är inte en maskin så bara för att mensen brukar vara på ett visst sätt är det ingen garanti för att den alltid kommer att vara det. Så även om din mens var annorlunda för två veckor sedan så tror jag nog att det var din mens, inte bara en mellanblödning.
Du är bara du själv som vet exakt hur ont du har, och om du vågar följa med ännu eller om du borde söka vård. Om det är så att din mage inte riktigt har fungerat som vanligt så skulle jag rekommendera att du försökte äta lite mer fibrer så du fick lite fart på den. Men om du inte tror att värken kommer från tarmarna så rekommenderar jag att du skulle ringa till hvc och diskutera med en sjukskötare där. Hen kan ställa frågor per telefon och tillsammans kan ni komma fram till om du borde bli undersökt av en läkare eller om du ännu kan följa med.
Kram,
Tessi