Hur fingrar man?
21.05.2019
Hej! Jag vill verkligen kunna fingra mig själv men jag vet inte hur. Jag får bara upp ett finger :( Det är svårt att hitta en bra vinkel också. Jag känner inte så mycket när jag gör det heller. Hur ska jag fingra mig själv? Når man sin g-spot med endast sina fingrar? En tjej

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
27.05.2019
Hej,
Hur man som tjej onanerar är väldigt individuellt. Vissa tjejer tycker det är skönt att sticka upp fingrarna eller något föremål i slidan, medan det ändå är vanligare att tjejer onanerar genom att smeka sig utanpå, vid klitoris och blygdläpparna eftersom det är där man har mest nerver och därför mest känsel.
Om man tittar på porrfilmer så kan man lätt få uppfattningen att tjejer "borde" onanera genom att föra in saker i slidan, och visst har man ju känsel vid slidmynningen och inne i slidan också, men betydligt mindre än vid klitoris. G-punkten är inte heller någon "magisk knapp'" som garanterar njutning, utan helt enkelt ett område inuti slidan, på slidans främre vägg, där känseln är lite annorlunda. Vissa tycker att det är skönt då det området stimuleras, medan andra mest känner sig kissnödiga.
Jag tycker inte att du skall begränsa dig själv genom att ha en färdig bild av hur du "borde" göra då du smeker dig själv, utan satsa istället på att känna efter vad DU tycker är skönt. Det finns inget rätt eller fel sätt, och det finns inte heller någon annan än du som vet hur någonting känns för just dig.
Använd gärna lite glidmedel eller olja på fingrarna så glider de lättare, och sedan testar du dig fram, med att smeka både utanpå och inuti - om det känns så. Nuförtiden säljs också små vibratorer i t.ex. citymarket, så om man är sugen på att testa nåt annat än bara handen eller duschen så kan man köpa en sån. De kostar runt 27 euro.
Lycka till!
Kram
Tessi