Hur hittar man ett ligg?!!
14.11.2019
Hej! Jag är en tjej som undrar hur man får ett knull på enklaste sätt. Jag brukar snapa med några killar och då har vi nog pratat om sex och allt sånt så jag har ju nog någon som jag skulle kunna ha sex med, problemet är bara att jag aldrig har pratat med någon av dom i verkligheten. Då undrar jag: hur skall jag göra för att prata med någon av dom irl? Jag tänker att jag måste prata med någon av dom irl för att kunna fara till någon av dems sen och ha sex någon gång. Hoppas ni förstog min fråga haha. Tack på förhand! /tacksam för svar

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
18.11.2019
Hej.
Den viktigaste frågan är egentligen om du vill ha en bra upplevelse eller bara få det överstökat?
Jag förstår att du är nyfiken på sex. Det är helt normalt att de känslorna vaknar i din ålder. Men det betyder inte att man genast måste agera på dem. Njut av lusten.
För att ha bra sex kräver det att man har kemi och kommunikation. Jag tycker inte att sex är någonting som du skall göra med vem som helst (i all synnerhet inte om det är någonting som du vill minnas som en positiv sak efteråt). Sex är så mycket bättre om de inblandade faktiskt tycker om varandra och vill ge varandra en fin upplevelse. Det betyder inte att ni nödvändigtvis måste sällskapa eller vara djupt förälskade (även om det är ännu roligare då) men utan kommunikation, omtanke och respekt så kommer det endast att vara en helt fysisk sak, vilket inte heller behöver vara direkt obehagligt men inte heller går att jämföra med sex som faktiskt känns på alla plan.
Och om du inte vet hur du skall göra för att tala med dem irl (våga tala??) så säger det nog sig själv att det inte är läge att ha sex heller.
Istället för att stressa över saken och tänka på sex som någonting som skall "göras", så tycker jag att du skall ta tid på dig och lära känna människor på riktigt. Om det finns flera olika killar som "alternativ" så lär du ganska snabbt märka vem som är värd att lära känns, d.v.s. vem som är intressant och vem som inte är det. Det är helt enkelt meningslöst att ha sex med personer som är ointressanta, varför skulle man ha det?? Fortsätt lära känna dem över snapchat, efter det kan ni börja ringa varandra och till slut träffas irl. Men inte heller då tycker jag att det skall vara med krav eller förväntningar på att ha sex, utan för att lära känna varandra och ta reda på om det är en person som man faktiskt vill gå längre än så med.
Du har antagligen runt 60 år på dig att ha sex ännu, så det är faktiskt ingen brådska. Använd tiden till att lära känna din egen kropp - och sedan hitta rätt person. Först sen är du redo för nästa steg.
Kram
Tessi