Hur man rakar snippan
06.12.2022
Hej, hur rakar man egentligen snippan på ett bra sätt? Jag har försökt raka mig men allt hår kommer inte med och det lämnar liksom lite stubb kvar, vet inte om det beror på att jag har en dålig rakhyvel eller om jag gör på fel sätt. Oavsett hur mycket jag drar så kommer inte allt hår bort.
Jag undrar också hur man rakar sig på ett bra sätt mellan benen och vid analen eftersom man inte ser ner dit och är då rädd att det ska råka skära i mina blygdläppar. Behöver man smörja in sig efter att man har rakar sig och vilka typer av rakhyvlar är bra att raka sig med vid snippan? Finns det någon bra teknik för hur man ska raka sig? .

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
09.12.2022
Hej,
Då man rakar sig uppstår det lätt hudirritation, inåtgroende hårstrån och "rakfinnar", även om man skulle göra allting rätt (d.v.s. att rakhyveln är vass och man använder t.ex. rakkräm). Könshåret finns ju där av en anledning, nämligen att hålla rätt temperatur och luftfuktighet i underlivet så att bakteriefloran skall vara frisk. Problemet för tjejer med att raka bort allt hår i underlivet är att huden lätt blir irriterad och att det p.g.a. den försämrade "ventilationen"  påverkar slidans pH-värde så att man t.ex. får ökade flytningar eller svampinfektioner.
Om du definitivt vill raka dig så föreslår jag att du alltid använder en ren och vass hyvel, och att du använder en spegel då du rakar området som du inte annars kommer åt att se. Men risken finns nog alltid att man skär sig så man får vara försiktig.
Alla är olika, så även då det kommer till rakning. Det finns de tjejer vars hur klarar av rakningen och det inte uppstår problem, men det är som sagt vanligt att irritation uppstår - i all synnerhet då man rakar sig kring anus/ i  mellangården och håret börjar växa ut tillbaka. I dessa fall är det kanske lättare att vaxa eller sockra sig. Jag föreslår därför att du skulle kolla upp om det finns någon salong i dina närmaste städer som utför vaxning/sockring. Det kostar mer än att raka sig men resultatet håller betydligt längre. Men inte heller detta passar alla. För vissa leder vaxningen/sockringen till problem med inåtgroende hårstrån.
Fundera på saken och testa dig fram :)
Kram,
Tessi