Hur ska jag våga prata med en psykolog?
28.08.2022
Jag har i många år varit medveten om att jag måste gå till en psykolog eller liknande. Men jag är så otroligt rädd för att prata med någon. Jag vet inte vad jag ska säga. Jag kommer antingen bara sitta helt tyst, eller le och låtsas att det blivit nåt missförstånd. Hur ska jag komma ur det här? Anna

Ungdomsinformatör Kix svarar
29.08.2022
Hejsan!
Tack för din fråga. Steget att gå till en psykolog kan kännas stort, men väl man är där och samtalet börjar så brukar man märka att det inte var så ”farligt” som man trott. Det är på psykologens ansvar att jobba för en god och trygg stämning.
Det allra första besöket brukar mest vara kartläggning av ens liv, där man får berätta lite allmänt om sin situation. Psykologen vet vilka frågor som hen behöver ställa, så man behöver inte på förhand veta exakt vad man ska säga.
Ifall du är rädd att du inte kommer våga berätta varför du är där, eller att du kommer låtsas att det blivit nåt missförstånd, så kan du på förhand skriva ner på ett papper varför du är där. Då kan du ge pappret till psykologen omedelbart som du kommer på första besöket och säga att ”här är bakgrundsinfo”. Då får psykologen en god bas att ställa frågor utgående från, utan att du själv måste berätta hela allt från början. Kom ihåg att psykologer inte dömer en, utan jobbar på DIN sida ihop i ett team med DIG, för att du ska kunna må bättre.
Absolut värt att ta chansen och boka en tid! Kom ihåg också att man har rätt att byta psykolog ifall man efter nåt besök känner att man inte klickar.
Lycka till,
Kram, Kix