Akutvårdare på ambulans?
08.07.2020
Hej!
Jag är en 19-åring som blivit färdig med merkonom kombiexamen, skulle söka in till tradenom i Novia men kom på att det inte är det jag är intresserad av alls. Mitt drömyrke skulle vara akutvårdare på ambulans. Så min fråga är att vad ska jag studera för att bli det? Jag kan inte studera räddningsmansexamen eftersom jag har asthma och inte kan bli brandman. Kan jag söka in till sjukskötare i novia och specialisera mig inom akutvård? Det finns ju också akutvårdarutbildning på grundnivå vid Yrkesakademin, kan jag kombinera det med sjukskötare i novia? Jag vill verkligen jobba som akutvårdare på ambulans, vet bara inte riktigt hur jag ska studera det i Vasa och vad man får ha som utbildning i ambulans. Tack!

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
08.07.2020
Hej,
Jag förstår att det kan kännas förvirrande och ganska överväldigande att plötsligt märka att man inte är så intresserad av att studera det man hela tiden har planerat, men som tu är inga studier bortkastade så vad du än gör i framtiden så har du nytta av det du lärt dig.
Jag tycker att du skall söka in till sjukskötarutbildningen på Novia, och sedan välja inriktningen Akut klinisk vård. Eftersom du redan har en examen på andra stadiet (eller två egentligen) så tycker jag att det skulle vara vettigare att studera till sjukskötare än till närvårdare. På Novias hemsida hittar du information om vem du kan kontakta om du har frågor.
Lycka till!
Hälsningar
Tessi