Äter p piller men gravid?
15.07.2022
Hej, jag undrar om det finns en chans att jag är gravid? Har ätit p piller sedan mars och har haft regelbunden ”mens” tills nu. Min ”mens” är sen föera veckor fast jag har ätit p piller som vanligt. Har tagit två gravidtestest vid både slutet på vecka 3 och det var negativt och vecka 5? Visar graviditestest rätt fast man tagit flera veckor efter försenad mens?
H. En stressad flicka
Malin W N

Barnmorska och sexualrådgivare Malin svarar
18.07.2022
Hej,
Nu vet inte jag vilka p-piller du har, men det låter som om du har dem som INTE har sockerpiller längst ner på kartan. Med dessa kan man ha en blödning den första tiden men sen småningom försvinner den och man blir helt blödningsfri. Förstår din oro, och jag blir ledsen över att du inte fått tillräcklig info om att det kan bli så när man tar p-piller. Om du tagit dina p-piller som du ska, är du inte gravid! Det är dina p-piller som gör att din mens uteblir. Om du tycker det känns läskigt så kan man byta till en annan sort av p-piller som gör att man får en blödning regelbundet varje månad(man kan också styra den själv med dom p-pillrens) Ingen av dessa sorter är bättre eller sämre, det som är super viktigt att veta är att man faktiskt inte behöver ha en mens när man äter p-piller. Det är bara när man inte tar något preventivmedel som det är viktigt att man har mens.
Kram!
Malin