Autism och adhd utredning
18.07.2022
Hej! Jag undrar hur man går tillväga ifall man misstänker att man har autism och/eller adhd? Kostar utredningen och isåfall hur mycket? Hur lång tid brukar det ta och brukar föräldrar vara med i utredningen? .
Diana Sandelin

Specialsjukskötare i psykiatri Diana svarar
26.07.2022
Hej!
Det kostar ingenting att göra en utredning om du använder dig av den kommunala sidan. Om du väljer att gå privat så kostar det från 800 euro och uppåt.
Jag kan inte svara på hur länge det tar att göra utredningen, men i regel får man räkna med ett år och kanske ännu längre om man är över 18 år och hör till vuxensidan. För att få en utredning behöver man börja med att kontakta det Psykosocialacentret som finns på ens ort. Om man/du inte vet vad det är så kan du ringa till ditt HVC och berätta ditt ärende. Det kan vara lite olika rutiner ännu i Nya välfärdsområdet så jag vill inte ge en detaljerad beskrivning på vad som händer och i vilken ordning. Men börja med Psykosocialacentret eller HVC så hjälper dem dig vidare. Intervju med föräldrar ingår i utredningen, det är viktigt att de får komma till tals om de varit med under din uppväxt. Mer information kommer du att få av de som ska utreda dig.
Vänliga hälsningar,
Diana