Besviken på vården
12.07.2022
Hejj. Jag har länge dragits med ett problem, och känner inte att jag fått hjälp av vården. Mest blivit runtskickad hit och dit, och ingen verkar ha viljat taa mig under sina vingar. Detta problem har orsakat mig både fysisk och psykisk smärta, då jag känner att min kropp svikit mig. Hursomhelst, har nu fått träffa en specialistläkare inom området, och gick därifrån gråtandes. Kommunikationen fungerade inte, och hen sade upprepande gånger, utan finkänslighet, att jag har för mycket fett. Vi pratar 3 kilo på dendär jävla BMI skalan. Skulle jag varit 3 kilo lättare skulle jag inte ha fått höra de kommentarerna. Jag har alltid varit en aktiv person, styrketränat och velat bygga muskler, och vet då också att muskler väger mer än fett. Har också haft en period där skolhälsovårdare ansåg mig vara för mager. Ända sedan de regelbunda kontrollerna började hos skolskötaren i lågstadiet har vården på ett eller annat sätt kommenterat min vikt, det är lixom aldrig braa, och de ser bara en siffra på vågen, och aldrig hela helheten. Alltid detta tjat om bmi, och aldrig om hur mycket mer jag tycker om att leva nu än när mitt bmi var nära undervikts-gränsen. Är bara så fruktansvärt trött på detta, samt på hur jag blev bemött av den så kallade specialisten, och hur man alltid alltid ska få höra kommentarer som gör att mat inte längre är något trevligt Lessen

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
13.07.2022
Hej,
Jag är ledsen att du har fått ta emot kommentarer från hälsovårdare och läkare som känns kränkande. Du har ju helt rätt i att det viktigaste faktiskt är att du själv trivs och mår bra, och då spelar inte några kilos "övervikt" någon roll. Det är knappast heller de kilona som har gett upphov till dina hälsoproblem. Men eftersom jag inte vet exakt vad besöket handlade om så har jag svårt att ge några konkreta råd på den fronten.
Det är nästan omöjligt att ta emot "kritik" om sin vikt utan att ta det personligt, oavsett om det handlar om att man väger för mycket eller för lite. Trots att läkarna/vårdarna givetvis vill ditt bästa så upplevs det lätt som en käftsmäll att få kommentarer som känns som kritik. Och om kommunikationen mellan vården och patienten inte riktigt löper annars heller (t.ex. på grund av språket) så känns det lätt ännu värre. Det kan också göra att allt annats som sägs glöms bort eftersom det enda man själv minns är kritiken.
Om du själv upplever att du inte fick den hjälp du hade önskat så rekommenderar jag att du fortsätter att försöka hitta en läkare som kan hjälpa dig, eller kan ge konkreta förslag på vad du borde göra istället. Det är också helt tillåtet att säga till läkare/hälsovårdare om saker de säger gör en ledsen. så får de en möjlighet att formulera sig bättre. För jag är helt säker på att deras avsikt inte har varit att göra dig ledsen - de borde bara ha tänkt efter och formulerat sig annorlunda.
Upp med hakan. Så länge DU gör det du kan för din egen hälsa så behöver du inte låta deras ord definiera dig.
Kram,
Tessi