Blod på wc pappret
30.01.2023
Hej jag har fått blod på wc pappret när jag torkat mig för ca 3 veckor sen och nu har jag fått blod på wc pappret igen, det är ljusrött och kommer effter jag har torkat mig nåra gånger.
kan det vara ett analsår eller något liknande? Petter

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
02.02.2023
Hej,
Det är inte helt ovanligt att man nån gång blöder ur tarmen i samband med toalettbesök. Speciellt om man t.ex. har haft trög mage så att man måste kryst hårt. Det du då kan fundera på är vad du äter. T.ex. att du skall dricka tillräckligt och kanske äta mer fibrer för att din avföring skall bli lite mjukare. Fibrer finns t.ex. i mörkt bröd, frukt och grönsaker.
Om man blöder nån gång då och då så finns det ingen anledning till panik, men om det upprepas ofta så kan det finnas anledning att ta upp saken med en läkare eller hälsovårdare. Ni kan då gå igenom dina levnadsvanor lite (vad du äter) och vid behov kan saken undersökas.
Så börja med att fundera över dina matvanor och hur dina toalettbesök ser ut. Har du t.ex. ofta hård mage? Känner du smärta i samband med avföring? Om blödningarna upprepas trots att du tillför mer fibrer i din diet så tycker jag att du skall börja med att gå och tala med din skolhälsovårdare.
Kram,
Tessi