Blödningar

08.08.2022
Hej, jag har ätit ppiller i 3-4 år med 7 dagars paus efter varje karta.
Nu efter senaste mensen är jag på den 8:onde pillret fått lite mörkbrunt blandat i flytningar och ibland lite blod.
Har aldrig upplevt detta förrut.
Jag och min partner brukar inte använda kondom just pga att jag äter ppiller, vi har inte heller haft sex på 3-4veckor.
Behöver jag ta ett graviditetstest eller är detta normalt eller måste jag gå och kolla upp?
Malin W N

Barnmorska och sexualrådgivare Malin svarar

09.08.2022

Hej, 

Ibland kan det bli lite så efter en mensperiod. Bruna flytningar och blod betyder gammalt blod/blodrester. Som sagt, ibland kan det komma lite rester och det behöver inte betyda nåt farligt! Jag tänker att det snart går om och försvinner! Så länge du inte har ont i nedre magen/feber eller andra infektionssymtom är det inget farligt. Jag kan läsa att du lever i en fast relation, sedan en längre tid. Men om man känner sig mycket orolig, så är det aldrig fel att gå och ta ett könssjukdomstest trots sin relation. Det är ens egna kropp det handlar om! 

Trots att man alltid ätit samma p-piller en längre tid så kan det bli aktuellt att byta sort om de plötsligt slutar ”fungera bra för en”, inget konstigt alls! Kroppen växer och förändras, och ibland behöver även preventivmedlet bytas till en annan sort bara. 

Kram!
Malin

Kommentarer

Inga har kommenterat på denna sida ännu

Ställ en egen fråga

Skriv kommentar

OBS! Ställ din fråga vid Våga fråga.

Hej decibel jo jag har inte haft min mens på två månader. Är det fel på mig? Vad kan jag göra?
Läs mera

Hej, jag undrar när man egentligen brukar få sin mens ? Har hört att man får mensen två år efter att brösten börjat växa, är det sant ? Har flyttningar ibland lite men vissa dagar massor, har hört att...
Läs mera

Hej! Jag har haft min mens i 8 månader men den har fortfarande inte börjat komma regelbundet. Är det normalt? Jag har bara fått den 3 gånger i rad och före det har den kommit helt oregelbundet. Det ha...
Läs mera

Hej!
I slutet av februari i år slutade jag med p-piller efter många års användning och jag har hört att mensen kan vara borta i upp till sex månader efter att man slutat, men nu har det gått mer än de...
Läs mera