El

29.07.2022
Hej, var är logiken i att få folk att ta bort användning av tex bensin & diesel och istället försöka få alla att köpa dyra transportmedel som går på EL, Elbilar, elcyklar, elskotrar när elen vi har hotas inte räcka till det vi redan använder? Hur skulle elen räcka till när alla kör med el fordon när de stressar så med övergången i EU och Finland ska försöka vara bäst trots att Finlands utsläpp är ett sandkorn i sahara. Tänk på all koldioxid som kriget i ukraina släpper ut och alla skogsbränder. Och hur mycket framställningen av alla dessa batterier till dessa fordon tär på naturen och naturresurserna.
Eftersom 100 enstaka företag står för 71% av utsläppen vore det int mest effektivt att börja där?
Det jag också funderar är hur politikerna menar genomföra detta konkret då de börjar och på utan någon REALISTISK plan som funkar för alla invånare inte bara de i Helsingfors med tunnelbana och bussar som går lika nära som man själv har att gå till postlådan, och tänker de att alla batterier växer på träd ? Och tex biobränsle, alla arbetsmaskiner som tar fram litium till batterier vet de som bestämmer om hur otroligt mycket brännolja och diesel går åt dagligen för detta? Fundersam
DecibelAppSOME

En Decibel-expert svarar

11.08.2022

Hej Fundersam!

Det är väldigt relevanta frågor du har, det är nämligen många som sitter och funderar på de här frågorna. Det finns inte heller något heltäckande, koncist svar. Elen som just nu används till diverse fordon är inte något som hotar eltillgången, men om användningen ökar ytterligare så blir det problem. Anledningen till att man vill bort från fossila bränslen är dels klimatförändringen, men även luftkvaliteten i många städer. Men det finns ingen lösning som passar alla ändamål, inte ännu i alla fall. Den kortsiktiga lösningen är att man använder sig av flera olika förnybara bränslen, t.ex. att en del fordon använder el och en del biogas (och om vi är realistiska, en del fortsätter med fossila bränslen).

Biogas är ett förnybart bränsle som vi kan öka på produktionen av bara genom att ta tillvara våra resurser bättre. En fördel med att använda mera förnybara bränslen är att ett land är mera självförsörjande, eftersom fossila bränslen är en global tillgång, medan t.ex. vindkraft och biogas produceras lokalt och är därmed mer stabila i en orolig värld. Batterierna som används i el-fordon är verkligen ett aktuellt problem, men samtidigt går utvecklingen väldigt snabbt framåt på området. Förhoppningen är att ny teknik ska lösa det problemet, och ny teknik utvecklas oftast genom att man producerar och gör små förbättringar hela tiden. Men tillgången på råmaterial skulle inte räcka till att ersätta varje bil med en elbil idag.

Finland må vara litet, men vår konsumtion av resurser per person är väldigt stor i en global jämförelse. Eftersom vi dessutom är relativt välmående ekonomiskt sett så har vi bättre förutsättningar att ändra på vår konsumtion. Mycket av det här bestäms dessutom på EU-nivå. Kriget i Ukraina är inget som man kunde beakta i sådana här planer, eftersom de ofta är långsiktiga. Men det görs redan planer för hur man ska hantera krigets påverkan på energiförsörjningen. Många skogsbränder är en följd av vår användning av fossila bränslen, och de beräknas öka i framtiden om vi fortsätter på samma sätt. Det är en korrekt bedömning att de är ett hundratal stora företag som står för mycket av utsläppen, och allt ansvar borde inte ligga på konsumenten. Men det är en global, politiskt svår fråga som jag inte tror du hittar något snabbt svar på. På samma sätt finns det frågor då det kommer till Finlands regioner och dess förutsättningar för att göra sådana ändringar. Mest folk och mest ekonomisk aktivitet finns i Helsingfors, helt enkelt, så man börjar där. På Statsrådets Kanslis hemsida finns t.ex. information om Finlands färdplan mot klimatneutralitet. På The Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC) hemsida finns det rapporter ur ett globalt perspektiv.

Som tips kan jag ge dig att läsa in dig på så kallad livscykelanalys (LCA) för att förstå hur man räknar och jämför olika alternativ mot varandra. Där beaktas till exempel arbetsmaskiner som tagit fram ett material. Det bästa man själv kan göra på området, både i hemmet och med fordon, är att spara energi. På grund av att det alltid finns flera effektförluster i energiöverföring och -användning, så sparar man i slutändan mycket mer om man aldrig använder energin än den som faktiskt kommer ut ur eluttaget. Det behövs mera folk som jobbar för att lösa de här problemen för det finns inte någon enkel lösning, så ge dig gärna in på något tekniskt ämne och hjälp till!

Med vänliga hälsningar,

Andreas Willfors, miljöingenjör, M.Sc.

Projektledare vid Yrkeshögskolan Novia – Forskning, utveckling och innovation.

Kommentarer

Inga har kommenterat på denna sida ännu

Ställ en egen fråga

Skriv kommentar

OBS! Ställ din fråga vid Våga fråga.

Jag har ny cylinder kolv och tändstift. Och jag får bensin till förgasaren men inte cylindern (tändstiftet är snus torr) och jag har tvättat förgasaren och membranen är i skick. Jag misstänker att det...
Läs mera

Jag vet int varför men det känns som att ja sku måst vara bättre en alla andra. Jag blir typ avundsjuk elr nå när nån e bättre en jag på något eller om de vet någå ja int vet. Int säger na nåt men ja ...
Läs mera

Hej,

Var till läkaren för ungefär en månad sedan på vanlig läkarkontroll. Jag berättade då för första gången någonsin (JÄTTE läskigt) om mina problem som jag haft sedan flera år tillbaka (skriver de ...
Läs mera

Hur skall man behandla keloids på öronen från piercings? Har haft dem i mer än 2 år och de försvinner inte. Kan man göra något hemma eller måste man söka vård? Vart skall jag söka vård. Skär läkaren a...
Läs mera