Fertilitets test
12.07.2022
Hej!
Undrar om det om man kan ta något test för att se om man kan få barn eller hur stor chans man har att få barn? Har bland annat hört talas om AMH test. Vart ska jag vända mig isåfall? Kvinnan

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
12.07.2022
Hej,
AMH-testet som du nämner är ett test som mäter halten av AMH (anti-Müllerian-hormone) i blodet. På detta sätt får man en uppfattning om hur stor äggreserv kvinnan har och därmed en uppskattning om hur länge kvinnan har kvar till menopausen. Detta test görs oftast på fertilitetskliniker eller då en kvinna påbörjar undersökningar för att utreda ofrivillig barnlöshet. Ett annat alternativ till detta test är en ultraljudsundersökning där man kan se hur äggstockarna ser ut och hur många äggblåsor som finns där.
På nätet hittar man olika ställen som säljer dessa test till väldigt varierande priser (allt från 120-230 euro/test) MEN då är det endast själva testet man köper och det finns ju massor av andra faktorer som spelar in då det kommer till fertilitet. Testet kan också tas på en privatklinik men testet + läkarbesöken kostar en del.
Så om det är så att du/ni försöker bli gravida så rekommenderar jag att ni helt enkelt börjar med att ha oskyddat sex under dagarna kring din ägglossning. Om ni nyss har börjat försöka så vill jag ge er rådet att slappna av. Bara för att det inte lyckas precis direkt innebär inte att det skulle vara någonting fel. Oftast brukar man inte börja utreda saken förrän man har haft oskyddat sex i ett års tid.
Vill man ha lite hjälp på traven kan man köpa ägglossningstester som visar när du är fruktsam. Trots att det "normala" är att det är ungefär 14 dagar in i menstruationscyklen så är det inte alls så för alla, så om man inte känner sin ägglossning så kan det vara en idé att testa sig.
Om du har frågor kring graviditet/ofrivillig barnlöshet kan du kontakta din preventivrådgivning. Ofta kan läkaren där skriva remisser till en del av testarna och då är det inte alls frågan om samma kostnader som om man går privat. Så OM det är så att ni har försökt ett tag så skulle mitt råd vara att i första hand kontakta din egen preventivrådgivning och diskutera saken med dem, vid behov kan de hänvisa dig vidare.
Kram,
Tessi