Fråga
16.07.2022
Hej
Jag har en fråga som jag lätt sku kuna googla fram men är för lat för att googla och försöka leta upp ett enkelt svar så jag frågar här. Varför börjar flytningar i en viss ålder? Om det finns för att rena saker där nere varför har man inte det sen födseln? Vad är grejen med att det börjar i puberteten? Och är det bara där för att rena? Fattar int helt grejen med det.
Malin W N

Barnmorska och sexualrådgivare Malin svarar
18.07.2022
Hej,
Man har faktiskt flytningar redan när man föds, då är flytningarna påverkade av mammans hormoner från att man låg inne i magen. Sen försvinner de en tid, och sen småningom blir kroppen mer och mer hormonell(puberteten börjar), varav också flygningarna ökar i takt med fertiliteten, alltså chansen att bli gravid. Flytningarna är inte bara där för att rena, trots att de är en av deras allra viktigaste uppgifter. Flytningarna håller också insidan av slidan fuktig för att t.ex undvika sår samt finns de även till för att hjälpa till under samlag. ALLA med vagina och livmoder har flytningar! Men det varierar såklart hur mycket man har från person till person.
Kram!
Malin