Framtiden
08.04.2019
Hej! Vet inte hur jag ska tänka angående min framtid, jobbar just nu på ett jobb jag varit på i två år och inte längre känner att jag utvecklas. Om jag vill kan jag få ett till ansvarsområde men måste då stanna där till minst januari när min plan var att säga upp mig nu i sommar för att göra lumpen i 4 månader.
Nu vet jag inte om jag ska tacka ja till ett nytt ansvarsområde och skjuta upp lumpen till januari. Och stå ut på jobbet ett tag till, eller om jag säger upp mig, gör lumpen och sen står jag arbetslös. Eller så söker jag nån högskola, men kommer inte in nånstans för har inga bra betyg..känns som jag sitter fast och inte kommer nån vart. :(
J

Ungdomsinformatör Ida svarar
11.04.2019
Hej!
Märker att det snurrar en del tankar för dig just nu. Men ingen fara, det du bör komma ihåg att vilket val du än gör så kommer det nog att fixa sig i slutändan.
Ifall du säger upp dig nu i sommar och gör lumpen i 4 månader. Så söker du nytt jobb efter lumpen? Du har arbetserfarenhet från det jobb du har nu (kanske från något annat ställe också). Så det betyder inte att fastän du säger upp dig och gör lumpen, så kommer du att vara arbetslös föralltid. Det gäller bara att du söker ett jobb.
Är det något skilt du skulle vilja studera? Ifall du vill det så tycker jag absolut att du skall söka in. Du förlorar inget på att söka in. Tro på dig själv. Ifall du vill kan du också läsa upp dina betyg?
Ibland måste man chansa och testa på olika saker. Endera så kommer man fram till att detta inte var min grej eller att detta var absolut min grej. Ifall det vore så att det känns mera som att detta inte var min grej, då får man tänka om och göra ett nytt val.
Det kommer att lösa sig, ta hand om dig!
Kram, Ida