Frilans
21.10.2016
Hej! Hur går man tillväga om man vill frilansa inom nåt yrke? Måste man först starta företag? I Sverige finns nåt som heter Frilans finans, via dom kan man fakturera och dom sköter "allt". Finns det nåt motsvarande i Finland? Heidipeidi
Foregangarna
Resurscentret Föregångarna svarar

Ungdomsinformatören Sanna svarar
16.11.2016
Hej Heidipeidi
Vi ska fråga en av våra experter, återkommer med svar.
Hälsar ungdomsinformatören Sanna
Jag har påmint experten, svar är på kommande.
Sanna
Här kan du läsa mera om Frilansarbete: http://www.akava.fi/sv/aktuellt/tema-artiklar/frilansarbete_kan_ske_under_manga_former
Du kan också gå in på www.frilansa.nu där kan det komma upp olika projekt som är på gång.
Ursäkta att vi inte fått fram mera information till dig och att det tagit sån tid. Jag sätter ännu hit under ifall jag får fram något mera.
Hälsar ungdomsinformatören Sanna
Hej! När man vill frilansa finns det ett särskilt skattekort som man ger till arbetsgivaren. Så här står det på skatteverkets hemsida:
Frilansskattekort
Frilansskattekortet är avsett för dem som har flera kortvariga anställningsförhållanden (i allmänhet minst 4–5 arbetsgivare). Skattekortet för frilansinkomst behöver inte lämnas hos arbetsgivaren, utan det räcker att du visar upp kortet eller en kopia av det. På skattekortet står enbart grundprocenten. Därför är det viktigt att du själv följer med dina inkomster. Vid behov kan du på eget initiativ meddela din arbetsgivare en högre skattesats. Om din frilansverksamhet är i begynnelsefasen, får du ett skattekort för frilansinkomst genom att ringa eller besöka skattebyrån.
Det finns en hemsida här i Finland som heter ukko.fi som verkar erbjuda liknande tjänster som Frilans Finans. De har även en svensk hemsida där du kan läsa all information på svenska, kolla in ukko.se. Speciellt deras sida med frågor är mycket informativ; https://help.ukko.se/hc/sv
Hälsningar,
Angelica