Fuckad menscykel
03.02.2023
Heej! Min menscykel har alltid varit regelbunden ända sen jag fick den typ 4 år tillbaka. Fick den oftast med 27 dagars mellanrum. De senaste (åtminstone 2) gångerna har min mens dock kommit väldigt tidigt, ca 11 dagar för tidigt. Vad kan detta bero på? Medicin, stress etc? Borde jag söka hjälp? Enligt en app jag har hade jag ägglossning i typ måndags eller tisdags och nu plötsligt har jag mens.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
08.02.2023
Hej,
Kroppen är inte alltid så lätt att förstå sig på eftersom den följer sin egen väg, som påverkas av precis allting vi gör. Så även om din mens alltid tidigare har varit regelbunden så innebär det inte att den alltid kommer att vara det, det innebär dock inte att någonting måste vara "fel" bara för att mensen blir sen eller tidig. De flesta kvinnor upplever åtminstone någon gång att deras mens blir oregelbunden. Precis som du skriver så kan det bero på t.ex. stress, att man äter annorlunda, att man inte sover på samma sätt som man brukar, att man varit sjuk eller att man använt någon medicin.
Antagligen skulle våra kroppar må bäst om vi alltid försökte leva så regelbundet som möjligt, men det är oftast inte möjligt eftersom vi själva inte kan påverka allting vi utsätts för.
Fundera över de saker som du kan ha ändrat på i ditt liv under den senaste tiden. På basen av den information du skriver så tror jag att din mens har påverkats av den nya livssituationen, men även av medicinerna du ätit. Det är mycket vanligt att mensen påverkas av just den medicinen så det du beskriver låter inte alls överraskande. Då det har gått 3 veckor sedan du använde medicinen skall du testa dig för graviditet bara för att vara säker - oavsett om du haft mens eller inte.
Du skall också minnas att din mensapp aldrig kan berätta för dig vad som egentligen händer i din kropp. Appen är ett program på din telefon vars inställningar baserar sig på statistiska uppgifter - så den kan omöjligt veta någonting om hur hormonerna produceras i din kropp. Mensappen är ett jättebra stöd för att hålla lite koll på mensen, men du skall minnas att det är DU som styr appen - inte appen som styr dig. Därför kan man heller aldrig helt lita appen då den säger att du har ägglossning för det kan den omöjligt veta. Ibland kan man ju känna själv när man har ägglossning - men alla gör inte det och därför är det bäst att konstatera att det inte finns någonting sådant som "säkra dagar" att ha sex. Så om du har sex med en kille så behöver ni skydda er på något pålitligt sätt.
Så nu får du försöka ta det lugnt och vara snäll med din kropp, och då det gått tre veckor sedan medicinen så testar du dig bara för att vara helt säker.
Kram,
Tessi