Fundering
29.12.2017
Hej! Detta är säkert en lite annorlunda fråga, men började helt plötsligt fundera på detta och som vanligt vill jag ta reda på sånt som jag inte vet.. Så håll i er :)
Fastän jag inte har något som helst behov av en barnatillsyningsman så undrar jag vad personen som är det egentligen har för utbildning? Alltså hur skulle man gå till väga om man skulle vilja bli det (vilket jag nu inte vill, men)? För personen måste ju ha en riktigt bred utbildning om hen får besluta om vårdnad av barn och utreda faderskap osv. Vet att detta sker med hjälp av domstolen, men ändå.. det känns som ett väldigt stort ansvar och vem som helst kan ju knappast kalla sig det. Och eftersom det inte finns nån utbildning enkom för det undrar jag helt enkelt vad personen har för yrke. Tänkte först att det säkert är något med socialarbete eller psykologi, men ändå känns det ju väldigt juridiskt och byråkratiskt så kanske ändå något ditåt.
Okej, det var min lilla fredagsfundering, haha. Ska bli kul att lära sig något nytt. :)

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
Ungdomsinformatören Liselott svarar
03.01.2018
Hej.
Vi har skickat din fråga vidare till en expert, så vi lägger in hennes svar så fort vi får det.
Tessi
Hej!
Nu har tydligen inte Tessi fått något svar av sin sakkunnige på din fråga och nu for Tessi på ledigt, så nu har jag tagit reda på åt dig istället :)
En barnatillsyningsman är oftast en socialarbetare, som har fått tjänsten som barnatillsyningsman tex i en kommun. "Behörighetsvillkor för uppgifterna som socialarbetare är högre högskoleexamen, i vilken ingår eller utöver vilken fullgjorts huvudämnesstudier i socialt arbete eller universitetsstudier i socialt arbete motsvarande ett huvudämne." Man kan alltså ha läst socialt arbete tex vid Soc&kom i Helsingfors (https://www.helsinki.fi/sv/aktuellt/nordisk-valfard/socialt-arbete-mer-an-ett-yrke), men för att få tjänsten behöver man nog ha en del arbetserfarenhet. Det är alltså tjänsten som berättigar till att tex göra avtal om vårdnad om barn och liknande, och visst är det en massa lagar och regler och byrokrati kring det - men det är det nog med en väldigt stor del av socialarbete idag. De är oftast väldigt insatta i och hårt reglerade av lagar tex när det gäller barnskydd, faderskapserkännande osv, så en socialarbetare med högre högskoleexamen är nog kompetent. Däremot kanske inte en socionom kan bli barnatillsyningsman. Fast det kommer väl nya lagar nu igen iom Sote, så vem vet vad som krävs om något år.
Hälsar Liselott