Gått ner i vikt
13.07.2022
Hjälp... Under ca 1 vecka elr 2 så, har jag gått ner nästan 10kg i vikt???!! Jag har inte tränat, spytt, elr svält magsjälv. Jag har inte försökt gå ner i vikt, och ville ABSOLUT INTE det!!!! Har under den veckan börjat skära mig igen, kan det vara en anledning? Vad ska ja göra? Hela mitt liv har jag varit underviktig, och när jag för cirka 1 år sen började gå upp i vikt och ha en hälsosam vikt var jag över lycklig. Jag vill bara tillbaka till min tidigare hälsosamma vikt!!!! Hjälp!!!!!

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
14.07.2022
Hej,
Som du säkert vet så är det helt normalt att vikten kan variera med 1-2 kg från en dag till en annan beroende på vad man ätit, hur mycket vätska man binder o.s.v. Men att gå ner 10kg på två veckor är inte normalt, och om du själv inte vet anledningen till det så är det någonting som behöver kollas upp. En så stor viktförändring under en så kort tid innebär en betydande påfrestning för kroppen.
Du skriver även att du börjat skära dig själv igen vilket i sig är en anledning att söka hjälp, eftersom du behöver hitta ett mer konstruktivt sätt att hantera dina känslor. Jag rekommenderar att du kontaktar din hälsocentral och bokar en läkartid, så att läkaren får ta ställning till viktförlusten och remittera dig vidare till någon du kan tala med.
Det är viktigt att du tar både ditt självskadebeteende och din viktminskning på allvar, och det är bara du själv som kan påverka saken just nu. Så börja med att be om hjälp.
Kram,
Tessi