Hund
30.09.2022
Hej! Jag bor i lägenhet med min sambo, andra våningen i en stor tvåa. Vi båda arbetar heltidsjobb morgon till kl 16, men jag har iallafall för tillfället möjlighet att jobba distans 2 dagar i veckan och hoppas det fortsätter så i framtiden. Vi båda skulle vilja ha hund, jag främst för att jag vill ha en bästa kompis, en loyal snäll, trygg vän jag kan gå ut och gå i skogen med, gosa med, leka med, ta med på äventyr osv.. i nuläget får vi inte ha husdjur i lägenheten så detta är inte aktuellt för tillfället men om vi leker med tanken att det skulle ändras, är det möjligt att ha en hund som dessa (nämns nedan) med denna levnadssituation? Jobb/lägenhet? Eftersom det är 3 hundraser det står mellan.. Golden retriver/ labrador retriver eller german shepard. Så är det dessa raser jag funderar vilket som passar bäst. Skulle helst vilja ha en tik. Har förstått att båda tappar väldigt mycket hår vilket är en nackdel eftersom att jag tycker om att ha det städat men detta kanske går att minska med att borsta regelbundet?andra tips mottages gärna också? Överlag vilken av dessa är mer /mindre krävande? Retrivers är ju väldigt friendly av sig och inte kanske den bästa beskyddaren? när jag är ute i skogen/ i mörkret skulle det ju kännas tryggt med en hund som kan försvara en eller iallafall ser lite skrämmande ut när man är ute som ensam ung tjej.
Sen undrar jag också hur hundägare gör som jobbar heltidsjobb, är det tidig väckning varje dag (aldrig sovmorgon på helger?) isåfall hur tidig? För att gå ut med hunden på morgonpromenad, förstås innan jobbet på morgonen kan man turas om. Och folk som jobbar och har hund är hunden själv hela dagen ellde brukar folk åka hem varje dag på lunchen för att rasta hunden? Och sen eftersom dessa raser kräver mycket motion förstår jag att man ska gå ut en längre bit på kvällen efter jobbet och på helgerna men då är frågan hur långt/länge för respektive ras? Retriver är ju en väldigt vanlig hund som många har, är folk ut och gå flera timmar med sina retrivers på iskalla vinterkvällar efter jobbet varje dag? Eller hur funkar det praktiskt att ha en sådan aktiv hund?
Annat som krävs för att ge ett bra och lyckligt liv åt dessa raser? Och är det möjligt att ha någon av dehär raserna i en lägenhet eller är det bara att vänta flera år tills man har hus? Och då kanske även mindre tid att lära upp en valp eftersom man kanske skaffar barn och överlag mer arbete och tid att ha hus och kanske längre avstånd till jobb mm.. något annat jag borde veta? Har överlag väldigt mycket fritid i det livsskedet jag är i nu med bra work - life balans.. Hund
Stinke

Ungdomsinformatör Stinke svarar
07.10.2022
Hej och tack för din fråga!
Din fråga handlade om förutsättningarna då man skall skaffa en hund. Du undrar över er livssituation och huruvida den är lämplig för att skaffa en hund med tanke på hur ni bor. På basen av din fråga förstår man att du är ansvarsfull och att du förstår att det att man skaffar sig en hund är ett helt annat projekt än t.ex. att skaffa sig en ny bil; den kan inte lämnas bredvid vägen för att vänta utan det att man skaffar en hund innebär ett åtagande för flera år framöver. Därför är det bra att ni funderar över saken från många olika vinklar innan ni fattar ett beslut.
Dina skäl till att vilja skaffa en hund är bra, genom en hund kan du få en trogen vän med öron som alltid orkar lyssna på dina problem. I din fråga förmedlas bilden av att ert hem verkligen skulle ha plats för en lurvig familjemedlem som aktivt kan ta del av ert familjeliv. Alla de hundraser du nämner är goda alternativ med tanke på familjeliv. Men med tanke på att alla de raser du nämner till storleken är ganska stora, intelligenta och motionskrävande så innebär det också att man måste vara beredd att ge dem tillräckligt med motion. Om hunden har möjlighet att vara ute på gården så behöver man t.ex. inte gå ut och gå med den riktigt lika mycket, men då man bor i ett höghus måste man komma ihåg att stora hundar behöver mer motion än små hundar.
Om du har tid och intresse att skaffa en hobby tillsammans med din hund  så är alla de raser du nämner sådana som man kan hitta gemensamma intressen med. T.ex. spårning eller stafett. Men givetvis måste man inte ha något speciellt intresse utan hunden kan må alldeles bra "bara" som sällskapshund. Det man alltid bör minnas är att ta i beaktande hundens intelligens så att den får tillräcklig stimulans.
Du skriver att du hellre vill ha en tik, och jag ser inget hinder till detta. Generellt kan man säga att hanhundar kan vara mer tveksamma till andra hanhundar, medan tikar ofta kommer bra överens med alla andra hundar. Det man skall komma ihåg om man tar en tik är att hon har löptid några gånger per år. Löptiden räcker ungefär tre veckor och under den perioden kan tiden vara lite "nere" eller irriterad. Hon blöder lite och därför kan man under löptiden använda speciella "byxor" för henne som har en typ av mensskydd.
Alla de raser du nämner har pälsar som är relativt lättskötta och inte behöver trimmas. Men givetvis kommer hunden att lossa hår så det finns inget sätt att undvika att det kommer att finnas hundhår i hemmet. Genom att borsta pälsen utomhus kan man minska mängden som lossnar inomhus men redan före man skaffar hunden kan man tänka lite på vilka material man har i sin inredning hemma. T.ex. en lädersoffa är lättare att torka av medan andra material lättare drar till sig hår. En Labrador löser hår ganska regelbundet under hela året.
Trots att varje hund representerar sin ras så är de ändå individer, så jag kan inte ta ställning till vilken av dessa raser som skulle passa dig bäst eftersom även "kemin" med hunden spelar in. Jag skulle ändå säga att german shepard är den som har mest vaktinstinkt och därför kan kräva konsekvent och lång skolning för att få fram sina bästa sidor.
Både labradoren och Golden retrievern är lätta att skola i lydnad om de tränas konsekvent, men man skall minnas att ALLA hundar behöver skolning för att uppträda på det sätt som vi människor uppfattar som "rätt", det är med andra ord ingenting de lär sig utan skolning.
Om du tar en valp skall du minnas att det är precis som med en människobebis, d.v.s. den kan inte lämnas ensam långa stunder och behöver mycket lek, vila och träning för att bli torr. Under valptiden skall man ha tålamod och träna valpen till att vara ensam så att den inte behöver uppleva separationsångest eller börjar skälla mycket då den är ensam. Det man skall komma ihåg är att allting skall göras sakta, i små steg. Hunden skall även vänjas vid olika vardagliga saker, d.v.s. "socialiseras". Hur man bemöter olika människor, både barn och åldringar, hur man bemöter andra hundar, cyklister o.s.v. och i motvikt till socialiseringen behöver hunden vila.
Precis som du gissade så behöver hunden ut och kissa på morgonen, oavsett om det regnar eller snöar. Hur mycket motion hunden behöver bestäms dels av dess ålder, ras och vanor. Om golden retrievern själv fick bestämma mängden motion så skulle den antagligen välja att promenera i flera timmar. Dock är det människan som bestämmer detta. Det är bra om man går ut med hunden ca tre gånger per dag, och gärna minst en timme per dag. Oftast är ägaren själv den bästa på att tolka sin hunds signaler, så det är ganska lätt att märka om hunden blir frustrerad för att hen får för lite motion.
De flesta vuxna hundar klarar sig ensamma i åtta timmar om de är friska. Men de raser du nämner är inte kända för att vara bra på att vara ensamma, och då kan det märkas t.ex. genom att de har sönder saker. Då hunden kommer till er är det bra om den lär känna de personer som sedan kommer att vara delaktiga i hundens liv. Det är också viktigt att du och din sambo har diskuterat och är överens om hur mycket av din sambos tid som kommer att gå åt till hunden och huruvida ni VILL ha hund lika mycket eller hur mycket av dess vård som landar på dig. Det kan löna sig för dig att ta reda på t.ex hur mycket du har möjligt att jobba på distans eller om du kan ta hunden med till jobbet. Och vem som kan gå ut med hunden om du t.ex. skulle bli sjuk. Ta även reda på hur det är med försäkringar för hunden så att du får finansiell hjälp OM hunden skulle bli allvarligt sjuk. Gör upp en budget och ta reda på om hundens vaccinationer och eventuella kostnader för de veterinärbesök som måste göras, och för sådana som kan uppstå OM det skulle visa sig att hunden t.ex. lider av allergi.
Generellt kräver små hundar mindre plats än stora hundar, men du kan också diskutera hundens behov av utrymme med uppfödaren. Jag tror inte att du behöver vänta tills "allting är klart" innan du skaffar hund, för sällan når man en tidpunkt då allt skulle vara det. Det viktigaste är att hunden, precis som ett barn, får trygghet, kärlek och regler vid sidan om sina grundbehov (sömn, mat, motion). Du kan ännu fundera på om det skulle finnas någon ras som skulle lämpa sig bättre i en mindre lägenhet. På nätet kan man hitta olika test som kan ge förslag på lämpliga raser, t.o.m. sådana som man inte har vetat om att finns.
Lycka till med hunden! Voff!
Stinke