Jag är bisexuell men godkänner kristendomen det?
13.07.2022
Hej. Jag har länge vetat att jag är bisexuell men jag har tryckt undan det eftersom jag är rädd att Gud/kristendomen/bibeln inte skulle godkänna det. Jag är en tjej som är attraherad av både killar och tjejer. Jag är kristen men förstår inte riktigt ”reglerna” kring det här. Om det finns en himmel vill jag verkligen komma till samma himmel där min familj är och inte brinna upp i helveter på grund av att ha ”syndat” ifall jag dejtat eller haft sex med tjejer. Jag klarar av att vara heterosexuell om det är det som krävs för att inte synda och separeras från min familj ifall det finns ett efterliv. Vad säger Gud/Jesus/bibeln och den lutherska/katolska kristendomen om bisexualitet eller om homosexualitet? Jag är så förvirrad över vad som är rätt och fel.
Jag blev dessutom nu inbjuden till en trekant med två människor som jag tycker är väldigt intressanta och attraktiva. Är detta ok enligt bibeln? Enligt bibeln ska man väl bara ha sex om man är gift man och kvinna?
Ha det fint! J
Monika Pensar 2

Teolog och sexualrådgivare Monika svarar
14.07.2022
Hej bästa du som frågar om bisexualitet, Bibeln och trekanter.
I Bibeln förekommer många olika sorters relationer. T.ex. Lemek är gift med två kvinnor samtidigt, Ada & Cilla som är systrar. Och Höga Visans Kung och Drottning träffas utomhus för härlig eko-sex utan några moraliska pekfingrar om att vara gift först. De flesta religioner stöder ändå fasta förbindelser som är knutna genom ceremoniella former, antagligen för att skydda relationen och avkomman.
Om du inte haft sex med någon person ännu överhuvudtaget, så ta dig en funderare på vad du och din kropp vill. Du skriver att du är attraherad av båda som föreslagit trekant och jo, jag ser inget hinder för att upptäcka sin kropp och sin lust via en trygg trekant. Bisexualitet innebär inte ändå att man måste ha trekanter, trekanter förekommer också bland heteron o.s.v. Huvudsaken att man kan ta ansvar över sin egen hälsa och lust och också de övriga inblandade behöver göra likaledes, annars fungerar inte trekanten på ett hälsosamt sätt. Har ni möjlighet att prata med varandra om sexualhälsa, när har ni testat er mot könssjukdomar senast? Före en trekant eller parrelation är det hyggligt att presentera sitt hälsoläge först och att prata igenom hur du vill bli berörd och lyssna på hur de andra vill. Ett etiskt avtal helt enkelt. Skulle traditionella parrelationer och äktenskap ha etiska avtal så skulle nog relationer fungera mycket bättre. Det är inte en självklarhet att allt löper som smort bara för att man är förälskad eller gift. Jag vill uppmuntra dig att söka ditt egna sätt att vara intim med andra. Både i relation till en eller flera är utmaningarna rätt lika. Att veta sin egen gräns, att våga upptäcka, att lyssna på den andra/de andra och att både kunna säga ja och nej.
Nuförtiden är äktenskap före sex inte nåt som skyddar mot besvikelser och svek i relationen och förut var det ju ett måste. Det kristna idealet är en långvarig, trygg parrelation mellan två personer som ingått äktenskap med varandra, men de flesta människor i vardagen börjar nog sina sexuella erfarenheter med att dejta, kompissexta eller förälska sig och ha sex före äktenskapet. Och bästa du, det där med helvete och himmel går att tro på på många olika sätt. Jesus säger vid sin Bergspredikan att "himmelriket är mitt ibland er". Himmel och helvete kan vara här och nu, beroende på om vi vill och gör varandra väl eller illa. Också i sexuallivet. Undersök du i ro din bisexualitet, det går att se den som en rikedom, en resurs. Du ser allt från minst två håll. Och som bisexuell går det att leva på många olika sätt i relationer; fasta relationer, tvåsamhet, flersamhet, avhållsamhet. Du väljer och du tar ansvar och du får och bör förvänta dig detsamma av dem du är intim med vare sig det är långa eller korta relationer, en eller flera på rad eller samtidigt. Den viktigaste sexuella förmågan som vi alla behöver bli bättre och bättre på genom hela livet är dialogen, att kommunicera med den/dem som är i den intima samhörigheten tillsammans. Är du i en bisexuell trekant med öppen dialog och gemensam omtanke om hälsa och preventivmedel och att ni också kan tala med varandra om svåra känslor så som svartsjuka och andra rädslor så ser jag inget hinder för att leva ett kärleksfullt liv på det sättet.
Ha det så bra och lycka till!
/Monika, teolog och sexualrådgivare.