Jobba lätt
15.02.2019
För någon tid sedan fick ni en fråga vad man kan jobba med om man är deprimerad. Det var inte jag som frågade men tyckte det var en bra och relevant fråga. Tyvärr gav ni inga svar på såna jobb så jag provar att ställa en liknande fråga igen.
Vad borde jag jobba med? Jag blir ibland helt slut/dränerad av trötthet och känner mig meningslös. Som tur är sker detta bara ca 3-4 ggr/år och brukar gå över av sig själv efter ca 1-3 dagar. Men såna dagar går det rent fysiskt inte att ta sig ur sängen - jag blir som helt tung och lessen i hela kroppen och allt känns bara meningslöst, som ett ekorrhjul. Jag brukar behöva några dagar helt för mig själv då jag har absolut noll krav och får göra precis vad jag vill - sova när jag är trött, vakna då jag vaknar, äta då jag är hungrig, gå ut om i friska luften om jag känner för det. Men det handlar alltså om att jag behöver de där dagarna för att vara ENSAM och tanka energi och lust. Efter några dagar brukar jag vilja återvända "till livet" igen. Jag kan inte förutspå när de här deppdagarna kommer, jag har inte kunnat identifiera något som kan vara utlösande faktorer.
Jag har både jobbat heltid men även studerat heltid. Just nu studerar jag heltid och det fungerar bra för mig. Om jag känner att jag får en sån dag då jag faktiskt inte orkar, så kan jag stanna hemma och ta hand om mig själv och min psykiska förkylning. Jag behöver inte meddela någon att jag inte kommer och det är ingen annan än jag själv som drabbas av min frånvaro. Det var värre då jag jobbade heltid. Då var jag tvungen att ringa jobbet och meddela att jag var sjuk - brukade skylla på feber eller illamående, vilket faktiskt var sant ibland då jag kräktes av att jag mådde så psykiskt illa (dock SÄLLAN detta har hänt). Jag kände inte att jag kunde ringa och säga "hej jag känner att allt är meningslöst just nu så jag stannar hemma och sover idag".
Jag jobbar och studerar inom ett människonära yrke, det är liksom det jag tänkt hela tiden att jag vill göra. Men nu på senare tid har jag börjat fundera. Jag tror att jag hellre vill ha ett mera "ensamt" yrke om ni förstår hur jag menar. Det tar så mycket energi av mig att vara social hela tiden och när jag har sämre dagar då jag inte orkar lika mycket så vill jag inte att det ska drabba de människor jag möter. Jag skulle kunna tänka mig att t.ex. jobba på kontor, eller skriva något eller så. Jag tycker ibland det är lättare att skriva till personer än att prata (som nu). Då får jag mer betänketid, jag får ner allt jag vill ha sagt och jag känner att jag lägger mer tid på människan jag "pratar" med. Jag gillar andra människor, det är inte det - jag tycker bara det kan vara ganska tungt att vara social 8h/dag i 5 dagar i veckan. Har ni några tips på vad jag kunde jobba med? Finns det kontorsjobb för personer utan utbildning för det?
Ps. Tack för det underbara arbete ni gör<3 jag

Ungdomsinformatör Ida svarar
19.02.2019
Hej!
Nu vet jag inte om du har någon nära som vet hur du mår eller om du har någon att prata med. Om inte så snälla prata med någon om ditt mående. För när du hamnar i de perioder när det känns meningslöst, när du har svårt att ta dig upp ur sängen, så skulle det va bra att du har något stöd och att någon kanske kan hjälpa dig.
Hur ser dina dagar ut annars? Har du mycket program utanför skolan? Ett tips är att du sätter in dagar i veckan, t.ex. en eller två kvällar in i veckan eller en lördag eller söndag när du skall vara helt ensam och tanka energi.
När det handlar om jobb, så måste man ta reda på vad man tycker om att göra. Det finns en del yrkes tester på nätet som du kan prova ta, för att få idéer på vad du kunde jobba med.  Att gå till ett jobb som endast tar energi och ett jobb som man känner sig tröttare av så är inte det rätta. Det är bra att du börjat fundera över vad du kunde jobba med som inte skulle trötta ut dig. En idé kunde vara att inte jobba 100% utan lite mindre som t.ex. 80 %, förstås med något som du trivs att jobba med.  Visst kan det finnas kontorsjobb för personer utan utbildning, men svårt att säga ställen eller inom vilket område. Om man söker jobb kan det knepiga vara att man inte har någon examen inom det område till det jobb som man söker.
Tips på kontorsjobb (kan vara att de kräver utbildning, nu vet jag inte heller vad du studerar.. kan vara att det finns något kontorsjobb inom den branschen också): Kundtjänst t.ex. inom mejl eller chatt, assistent eller sekreterare.
Finns också möjligheten att jobba vid ett företag i produktionen, där kan du kanske få vara lite ensam och behöver inte vara social hela tiden. Alternativet finns att du studerar vidare, eller att du helt enkelt kollar med bekanta, släkt och vänner om de vet om något.
Hoppas detta gav dig lite idéer på va du kan jobba med i framtiden. Ta hand om dig!
Kram, Ida