Mensen har inte kommit tillbaka fastän slutat med p-piller
23.09.2022
Hej!
I slutet av februari i år slutade jag med p-piller efter många års användning och jag har hört att mensen kan vara borta i upp till sex månader efter att man slutat, men nu har det gått mer än det och den har inte gjort det för mig.
Jag hade en kort mens (2 eller 3 dagar tror jag? och mer mörkrött/brunt än faktiskt rött) i slutet av mars, men ingenting sedan dess.
Fysiskt är allt annat helt ok och jag lider inte av att inte ha mens (det är ganska skönt!) men undrar ifall mensens frånvaro är något som jag borde oroa mig för eller göra något åt på något vis, eller om jag bara ska vara tacksam för att jag slipper mensen längre än väntat?
Innan jag började p-piller hade jag också mens jättesällan och de var också rikliga, så jag oroar mig lite för att ju längre det tar innan mensen kommer, att den kommer bli jätteriklig sen när den väl kommer. Kan det vara så, eller är det en myt att blodet kunde "samlas på lager" på det viset att antalet månader mellan mensen på något vis korresponderar med dess riklighet? Lina

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
26.09.2022
Hej,
Kanske det skulle vara bra om du kontaktade preventivrådgivningen på din hemort och blev undersökt. Jag tror i sig inte att du behöver oroa dig över att din mens har varit borta så länge, och inte heller tror jag att det innebär att du kommer att blöda massor sedan då den kommer, men det skulle ändå vara bra om en barnmorska/gynekolog fick ta ställning till saken och undersöka vad det beror på att din mens inte har kommit igång sedan du slutade med pillren.
Ring och ta al med barnmorskan på preventivrådgivningen så får ni tillsammans fundera över vad som behöver göras.
Kram,
Tessi