Normalvikt eller något
20.07.2022
Hej! Jag har räknat ut mitt BMI och då står det att det är 21,0 (172 cm och 62 kg) vilket ju är normalvikt men endå så är jag typ en större person. Min mage står typ ganska mycket ut och alla byxor gör så att min mage får ”korvar” om det är så man säger. Jag kan som inte ha på en kortare topp eftersom min mage är stor. Jag är också ganska bred och har väldigt stora hip dips (som dom största jag någonsin sett på någon) vilket gör min kropp rätt så oattraktiv. Men hur kommer det sig att det står att jag är normalvikt när jag är så stor? Tjo

Näringsrådgivare och sjukskötare Anna svarar
21.07.2022
Hej,
Du är alldeles normal, du beskriver en helt normal kropp ☺️
Jag förstår precis vad du menar men det är så att alla magar korvar sig och vi har alla hip dips osv, det är bara det att sådant ser vi sällan tex på tv och sociala medier eftersom filter och redigering finns överallt tyvärr. Vi har alla också olika kroppstyper och det kan vi inte påverka, vissa föds med tex smal kropp och andra kurvig, som att jämföra med att vissa har små fötter och andra större fötter.  Men korvar på magar, hip dips och andra "skavanker" är inte alls skavanker utan bara det vi blivit hjärntvättade att tro.  Du är precis som du ska vara. Det ör omöjligt att du är stor dom du skriver eftersom ditt BMI är 21, det är i dina tankar denna felaktighet finns.
Vill du lära dig att att acceptera din kropp? Det skulle jag tipsa om för att du ska  må bättre, varför må dåligt över sin kropp?
Börja följa kroppspositiva sociala konton, jag ger tips på två stycken på Instagram som du kan kika på och se vad detta med normala kroppar är. Det är en befrielse att fylla flödet med sådana inlägg också och inte bara fake, filter, poseringar osv som många tyvärr gör på sociala medier.
Mina tips : breeelenehan och saggysara
Andra råd är att minska på speglande, om du inte gillar det du ser vill säga. Det är så att om man tänker negativt om sig själv, tex "jag har så stor mage", och sedan speglar sig och tänker vidare "ja den är stor". Ens tankar blir nämligen ens sanning och därför blir speglandet så negativt, och du bara sätter fyr på dina tankar som blir ännu mer negativa osv osv.  Fastän dina tankar ju inte är sanna bara för att du tycker det.
Försök också att inte jämföra dig med andra, vi är alla olika!
Läs på om kroppspositivism, kolla gärna på dove real beauty på Youtube, och påminn dig om detta med jämna mellanrum för att må bra och kunna acceptera din kropp.
Lycka till!
Vänlig hälsning, Anna, näringsrådgivare