Oregelbunden mens
01.02.2023
Hej! Min mens har alltid varit regelbunden. Jag blev väldigt sjukt med kraftig hosta och illamående Jag tror det var en normal influensa, men efter det fick jag mens två veckor för tidigt och det varade i två dagar. Är det här normalt? Första gången händer detta med mig!
Malin W N

Barnmorska och sexualrådgivare Malin svarar
06.02.2023
Hej!
Du ska inte vara orolig! Vår mens påverkas SÅ MYCKET av yttre faktorer, och med det menar jag t.ex. miljö, hur vi sover, hur vi äter och om vi är sjuka! Du var sjuk, och det väldigt påfrestande för kroppen, och då kan man faktiskt få, just det du beskriver, så kallade mellanblödningar. Du behöver inte uppsöka vård pga detta. Dock är det viktigt, att man funderar över ifall man haft oskyddat samlag med någon och om det finns risk för könssjukdomar, klamydia t.ex. Klamydia kan man få ifall man ej använt kondom under ett samlag. Om det kan finnas en risk för smitta är det bra att testa sig. Men om ingen risk finns så ska du inte vara orolig, en influensa är en stor påfrestning för kroppen, och det kan göra kroppen lite upp och ner!
Kram!
Malin