Orolig för vän
07.05.2021
Hejhej...
Min bästa vän har under en lång tid mått dåligt, ca. 6-7 månader. Hon skrattar och pratar som vanligt men man märker att hon mår dåligt. Ibland sitter hon och stirrar och då ja frågar hur hon mår så säger hon att hon mår bra och så byter hon samtalsämne. Ibland avslöjar hon att hon mår dålit men hon vet inte orsak. Har försökt få henne att gå till kurator eller prata med någon men hon vägrar och säger att det är onödigt. Jag är rädd att hon skär sig/skadar sig själv på olika sätt. Vad ska jag göra för att hon ska gå och prata med någon?? Varför pratar hon inte med mig??

Ungdomsinformatör Kix svarar
11.05.2021
Hejsan! :)
Tack för din fråga. Ledsen att höra att din vän mår dåligt. Du är en fin vän som bryr dig och skickar in hit för att få tips!
För det första – det är svårt att hjälpa någon som inte är redo för att ta emot hjälp/vilja ha hjälp. Det är alltid på den andras ansvar att ta tag i sin mentala hälsa. MEN, som du verkar ha förstått redan så är det jättesvårt att göra ensam, man behöver hjälp med det. Ingen ska behöva gå runt och bära på sånt ensam, speciellt inte i flera månader. Så fortsätt att lyssna på din vän, och finnas där för henne. Fortsätt att våga fråga henne hur hon mår, och visa att du bryr dig och gärna vill prata med henne om såna här saker. Om du vågar så kan du till och med fråga henne öppet om det är så att hon skadar sig själv. Det kan kännas skönt att bli sedd i det, även om de flesta samtidigt skäms.
Orsaker till varför någon inte vill prata om det kan vara många – de känna sig otrygga, eller vara rädda för att bli förminskade, eller tro att de skulle uppfattas som ”svaga” om de visade sina problem för någon. En del vill inte prata för att de är rädda för att vara en belastning för den de pratar med. Ett sätt att kanske kunna få henne att öppna upp lite är om du själv först kan öppna upp om något av dina egna problem. Genom att våga visa dig sårbar först och visa att det är okej och tryggt, så kanske hon kan relatera till dig och även hon våga börja prata om hur hon mår.
Du kan säga att du är orolig och att du skulle känna dig tryggare om hon kunde gå och prata med någon sakkunnig. Du kan också själv vara den som bokar en tid, och går med henne. För många kan det vara svårt att själva ta det där första steget. Det kan kännas jobbigt eller till och med pinsamt att be om hjälp, beroende på vem man är som person. Så då är det bra om man visar att det inte är något konstigt alls med det – det ska inte vara konstigare att uppsöka hjälp för mental ohälsa som det är att exempelvis gå till läkaren när man brutit ett ben. Påminn din vän om att det är den professionellas JOBB att möta henne, så det är inget konstigt med det, de har valt sin yrkesbana för att de VILL hjälpa. Orsaken till varför det ännu kan kännas som att det finns ett stigma kring mental ohälsa är antagligen just det – det syns inte utanpå, och det kan drabba till synes vem som helst. Det är inte ens alltid det har en tydlig orsak! Men hjälp finns oavsett.
Fortsätt att finnas där för din kompis, våga fråga, och kom ihåg att samtidigt också ta hand om dig själv för din mentala hälsa är också viktigt <3 Lycka till!
Kram, Kix