Otrogen
14.07.2022
Hej, för 3 månader sedan hade min flickväns kompis (vi kan kalla honom Kalle) en födelsedagsfest eftersom han fyllde 18 år, hon for på festen. Hon har väldigt låg toleransnivå och fick veta av en av hennes flickkompisar (vi kan kalla henne Lisa) att hon drack väldigt mycket, sedan gick hon och Kalle till ett avskillt låst sovrum och Lisa sa att hon hörde stön och knarrande. Lisa har ingen anledning att ljuga om något sånt, hon har också pojkvän och skulle nog inte säga något så allvarligt som potentiellt kan förstöra förhållanden om det inte var sant. Hon är dessutom inte den enda, jag kände fler av min flickväns kompisar som var på festen och sa i princip samma sak... Jag har enda sedan jag fick reda på det väntat på att hon skulle få för dåligt samvete, erkänna och be om ursäkt, men hon låtsas om ingenting. Skulle hon erkänna skulle jag förlåta henne, jag skulle inte lita på henne längre, men förlåta henne. Snart har det gått över den gränsen att jag inte skulle kunna förlåta henne. Hon bara ligger och kramar mig och myser, skrattar med mig, och vill knulla nästan varje kväll jag är där, jag kan inte få orgasm längre, för enda jag tänker på är att hon har haft sin kompis kuk i sig för några månader sedan... Borde jag säga att jag vet eller borde jag vänta och se om hon erkänner? Vad tycker ni? Är det konstigt att jag skulle förlåta om hon erkänner?

Ungdomsinformatör Kix svarar
14.07.2022
Hej!
Tack för din fråga. Ledsen att höra om din livssituation just nu, det låter tungt. Jag hoppas att du har vänner som du har kunnat prata med om det här under de månader som gått, så att du inte har lämnat ensam med de här tankarna..?
Det är ädelt av dig att ha väntat för att se om din flickvän berättar det här ”av sig själv”, men tre månader är väldigt lång tid att gå och ”låtsas som att allt är bra”, så nu är det nog dags att ställa henne mot väggen.
En orsak till varför hon inte har berättat kan vara ifall hon var så full att hon själv inte riktigt minns vad som hänt. Vet du ifall hon brukar få minnesluckor när hon dricker mycket? Ifall hon själv inte vet riktigt vad som har hänt (men kanske ändå har sina aningar) så kanske hon inte vet vad hon ska säga, och då är det kanske lättare att låtsas som att inget alls hänt. Det är ju förstås inte rätt gjort, så ingen ursäkt, men kan vara en förklaring.
Eller så finns det ännu en version av vad som riktigt hände där, som inte stämmer överens med det som hennes kompisar tror (även om det givetvis låter rätt suspekt att de var instängda i ett sovrum tillsammans). Därför vore det nog dags nu att du hörde hennes sida av saken.
Det är inte okej mot dig själv att du går runt och lider i det tysta av det här, du har lidit alldeles tillräckligt, så nästa gång ni träffas – ta upp det. Det kan vara att hon också mår dåligt över det men försöker överkompensera sitt dåliga samvete mot dig genom att bete sig såsom du beskriver.
Jag tycker inte det är fel av dig att förlåta henne om det är så att hon legat med en annan, ifall det är det du vill göra, och känner att du kan göra. Men precis som du skriver så kommer ni säkert båda behöva jobba för att tilliten med tiden ska bli bättre igen, för det är helt logiskt att du inte känner att du kan lita på henne just nu.
Ta det till tals, lyssna på hennes version av vad som hände, berätta hur du känner och har känt det, och kommunicera med varandra mycket under den kommande tiden. Lyssna också till dig själv – vad vill DU göra nu. Du måste inte bestämma dig omedelbart, det är okej att också du får ta lite tid på dig att fundera. Och ifall du vill få lite mera tid för dig själv för att tänka så är det också helt okej.
Önskar dig allt gott!
Kram, Kix