Pinsam sak
23.01.2022
Hej,
Jag har nog någon form av tvångsbeteende som ställer till det ibland. Det är en grej jag inte kan släppa just nu. Jag fantiserade en gång på toan och så kanske något kom på toarullen, dock förmodligen inte. K

Ungdomsinformatör Kix svarar
Barnmorska och sexualrådgivare Malin svarar
24.01.2022
Hej!
Du kan vara helt och hållet lugn! Man kan inte bli gravid av att sperma finns på ett papper, en handduk eller kläder. Sperman behöver komma långt in i vagina och vara HELT färsk för att det ska kunna bli en graviditet. Sperman dör dessutom väldigt väldigt snabbt när den kommer ut på utsidan, alltså levde inte spermierna på pappret längre.
Om du ofta har sån här typ av ångest och oro så skulle vi vilja råda dig till att söka hjälp för det, det kan bli väldigt tungt och energikrävande i längden att oroa sig över saker. Energi som du om du fick hjälp kunde sätta på annat! :) Ifall du studerar kan du söka dig till studenthälsovården, studiepsykolog, eller kurator. Ifall du jobbar så finns arbetshälsovården. Ifall du inte vet vart du ska vända dig så kan du boka en tid på ditt lokala HVC så kan de guida vidare. Om du bor någonstans kring Vasa-trakten så kan du också uppsöka ungdomsstationen Klaara. HÄR har vi på Decibel också sammanställt ett dokument med lite blandade stödtjänster som du kan kolla in om du vill :)
Kram,
Malin och Kix