Polis/säpo/militär
10.08.2015
Hej! Jag ska börja sista året på gymnasium och ska ta examen som hantverkare! Jag undrar, för jag känner redan nu att jag skulle vela göra annat i framtiden. Eller om jag bara skulle lessna på mitt jobb.
Hur ska jag gå tillväga för att bli polis?
Kan jag gå GMU först och söka till polishögkskola? Eller behöver jag läsa upp ämnen?
Jag har läst att för att bli nånting inom Säpo så ska man ha varit polis i fem år. Är det sant eller är det annat?
Hur ligger det till om man vill bli kriminalare?
Finns det andra vägar än att plugga för att bli polis? Som GMU eller vara i försvarsmakten några år?
Känner att jag vill göra annat än att vara en hantverkare resten av livet. Vill hjälpa

Ungdomsinformatören Jenny svarar
11.08.2015
Hej!
Alla poliser i Finland utbildas vid Polisyrkeshögskolan i Tammerfors. Det finns alltså inga andra vägar för det. Gå gärna och bekanta dig med skolans hemsida genom att klicka här, så får du massor av information om antagningsprovet och annat sånt som du funderar på. T.ex. Då man söker, ska man ha gymnasiets lärokurs eller studentexamen eller minst treårig yrkesinriktad grundexamen eller motsvarande utbildning som bakgrund.
Om du vill kan du gå GMU först och söka dig till polisutbildningen sedan, men som sagt så finns det inte andra vägar än Polamk för att kunna bli polis. GMU ger säkert dock säkert bra utbildning för karriär inom Försvarsmakten.
Skyddspolisen (Skypo) är en operativ säkerhetsmyndighet med terrorismbekämpning, kontraspionage och säkerhetsarbete som kärnverksamhetsområden. Troligen skall man ha lite erfarenhet av polisyrket för att få jobb där. Arbetsplatserna lediganslås på statens rekryteringssida Valtiolle.fi och där brukar stå hurdan utbildning och erfarenhet man skall ha för att söka jobbet. Beror säkert mycket på arbetsuppgiften.
Prata gärna också med din skolas studiehandledare om dina planer, så kan ni tillsamman fundera på en väg som passar just för dig.
Hälsar, ungdomsinfromatören Jenny