proteim
16.01.2021
i villken mat finns det mycket protein i?
eller finns det något protein piller man kan äta för att få i sig mera proteiner? gymmaren

Näringsrådgivare och sjukskötare Anna svarar
25.01.2021
Hej,
Som svar på din fråga så ska jag räkna upp proteinrika livsmedel men visst finns protein i många andra livsmedel också. Protein finns bla i kött av alla slag, fisk, kyckling, ägg, mjölkprodukter och bönor av olika slag.
Om du äter varierad kost får du garanterad i dig den mängd som behövs. Det är lätthänt att man frestas köpa proteinpulver osv men det är inte nödvändigt utan bara "trendigt" och ett sätt att slösa pengar på. Som vegetarian behöver man vara noggrann med att ersätta proteinet men det är inte svårt så det behövs då heller inte extra protein.
Om man tränar hårt så behöver man vara extra noggrann med att inte slarva med kosten, viktigt att du äter all sorts mat i tillräcklig mängd och att du äter efter du tränat, tex att du inte hoppar över kvällsmål. Och om du tränar före middagen behöver du absolut äta ett mellanmål före träningen. Slarvar du kommer träningen inte ge de resultat du vill och dessutom kan du skada dig snabbare. Ät regelbundet minst fem måltider: frukost, lunch, mellanmål, middag och kvällsmål.
Lycka till! Vänlig hälsning, Anna, näringsrådgivare