Röda prickar på ollonet
18.07.2022
Jag är just nu utomlands och ska precis duscha på hotellet efter att ha varit i poolen o märker att jag fått röda utslag som prickar längst upp på ollonet . Vad kan det bero på? Rrtrr
Malin W N

Barnmorska och sexualrådgivare Malin svarar
20.07.2022
Hej,
Röda prickar kan faktiskt uppstå från och till på könet, inget farligt alls! Kläm inte på dem och låt dem vara ifred, så försvinner dem. Det som är bra att tänka på är att hud kan reagera av att miljön är varm och blöt, alltså är det bra att lufta när man kan, alltså gå utan byxor/kalsonger efter duschen samt ha med torra badbyxor till stranden man kan byta till med jämna mellanrum!
Var inte orolig! Det är inget farligt och inget som smittar, helt enkelt din hud som kan ha reagerat på värme, av att det är vått eller eventuellt skav. Prickarna kommer att försvinna!
Kram!
Malin