Söker arbete
31.10.2016
Hej!
Jag är en tjej på 16 år. Jag skulle riktigt mycket vilja ha ett kvällsjobb/helgjobb men vet inte vart jag ska söka och hur man gör. Ska man ringa eller sms? Mest vill ja ha hjälp med om ni vet något ställe runt Jakobstad/Pedersöre där de behöver kvällsarbete/helgarbete? :) Arbete, inget arbete

Ungdomsinformatören Sanna svarar
04.11.2016
Hej, Det bästa är nog att gå runt till olka ställen där du kunde tänka dig att jobba. Tex affärer eller cafeér eller vad du nu är intresserad av. Fråga efter förmannen och presentera dig, säg att du gärna vill komma dit och jobba. Om de inte har något genast kan du ha färdigt ett CV med en bild på dig och dina kontaktuppgifter, intressen mm Vi har en massa nyttig information HÄR, HÄR, och HÄR. Säg att de gärna får ta kontakt om det skulle komma något passligt jobb. Det här gör du till många ställen, sen hoppas att någon tar kontakt. Man kan också påminna efter någon vecka och ringa och säga att man nog är intresserad ännu.
Sen finns det ju en del på tex. te-byråns sidor. Där kan du söka lediga jobb just i ditt område.
Fundera över vem du känner, vem känner dina föräldrar, finns det någon i släkten eller bekantskapskretsen som ev kunde behöva ha hjälp? Man ska dra i alla trådar och utnyttja alla kontakter som finns.
Sätt lappar på alla anslagstavlor i områden där du kan tänka dig att jobba, kanske du kan sitta barnvakt, erbjuda städhjälp, hjälpa med datorn/telefonen mm.
Hoppas du hittar något. Den som verkligen vill jobba brukar nog hitta så småningom. Men man får inte ge upp :)
Hälsar ungdomsinformatören Sanna