Tatueringar i yrken
27.06.2017
Tjena! Jag har tänkt skaffa en liten tatuering när jag fyller 16. Men jag är osäker på vilka tatueringar som är tillåtna i vissa yrken.. Jag vill bli kirurg, Får man ha t.ex. en tatuering på handen när man är kirurg? Blivande medicinare
Stina Jarnstrom
Stina svarar

Ungdomsinformatören Sanna svarar
30.06.2017
Hej. Det är olika inom olika yrken vad som gäller vid anställning. Ibland har folk till och med fått sluta pga en tatuering. En synlig tatuering kan påverka hur förtroendeingivande man är. Tatuerare gör tatueringar och har ingen inblick inom andra yrkens anställningskriterier. Man kan kolla före man gör tatueringen med sådan avdelning/yrkesinriktning man tänkt sig.
Mvh. Tattoo Fashion Studio
Det är svårt att säga om det skulle inverka på dina möjligheter att jobba som kirurg, men risken finns ju. Misstänker att det inte finns några direkta lagar om detta, men att det "hör till" att man inte har synliga tatueringar eller åtm att de inte kan upplevas stötande på något sätt av någon. Alltså inga religiösa eller politiska tecken som kan verka frånstötande för någon. Men viktigaste när man jobbar inom vården är väl nog att man inte har ringar och armband som samlar bakterier på sig när man jobbar. Det är ju inte bara inom vården det finns "regler" det gäller också en del andra yrken tex inom restaurang, servitör, kock odyl.
Hälsar ungdomsinformatören Sanna