Arbetslöshetsersättning
30.06.2014
Hej! Jag jobbar via VMP men eftersom det är via ett bemanningsföretag så har jag ju inte jobb hela tiden. Jobbar ungefär två veckor och så två veckor ledigt året om. Undrar om jag får någon arbetslöshetsersättning under de veckor jag inte har jobb? Och hur mycket är det isåfall? Finns det blanketter att fylla i på nätet eller hur får man det? :) :)

Ungdomsinformatören Liselott svarar
07.07.2014
Hej :)!
Voj vet du, det där är omöjligt för någon annan än FPA (kela) att svara på, eftersom det räknas ut på så individuell nivå beroende på månads- och årsinkomster osv osv osv. Man skulle ju tro det, eftersom du i praktiken bara jobbar halvtid. Men som sagt, bäst att fråga FPA direkt. Här är en länk att börja med:
http://www.kela.fi/web/sv/kampanjsida-arbetsloshetsformaner?gclid=CLXU8d_Esr8CFer7cgodGooAsA
Sedan beror det också på ifall du är med i något fackförbund, arbetslöshetskassa osv - är du det, så ska du ta kontakt med dem också och fråga. Det kan hända att du kan få mer av dem.
Det kan hända att du måste ha lite tålamod med dem så här i semestertider, men hoppas det fixar sig!
Hälsar ungdomsinformatören Liselott